​Så gick skolsökningen till förskoleklasserna 2020

​Så gick skolsökningen till förskoleklasserna 2020

I januari i år kunde blivande förskoleklasselever i Malmö stad för tredje gången söka skola. Nu är resultatet klart och placeringsbesked har skickats ut till alla vårdnadshavare.

Totalt bjöds vårdnadshavare till 4 596 blivande förskoleklasselever in för att söka skola. Av dessa valde cirka 87 procent att delta. 96 procent av alla de som sökte fick något av sina önskemål.

- Vi ser att en hög andel av de blivande förskoleklasseleverna får ett av sina önskemål. Det är glädjande då förvaltningen strävar efter att erbjuda så många elever som möjligt en önskad skola, säger Joel Valsten, enhetschef på skolplaceringsenheten vid grundskoleförvaltningen.

Av de som sökte till förskoleklasser i år fick cirka 84 procent sitt förstahandsval, 7 procent sitt andrahandsval och 3 procent sitt tredjehandsval. Liksom de blivande årskurs 7-eleverna har de blivande förskoleklasseleverna kunnat söka upp till sju skolor. Majoriteten har dock valt att söka mellan en och tre skolor.

13 procent av vårdnadshavarna har inte aktivt sökt någon skola. De har placerats utifrån relativ närhet till skolor med lediga platser kvar. De som inte är nöjda med sin skolplacering har möjlighet att ansöka om skolbyte fram till den 29 april via e-tjänsten som finns på malmo.se.

Fakta:

Rangordning förskoleklass Antal Andel i procent
Förstahandsval 3004 84,1 %
Andrahandsval 261 7,3 %
Tredjehandsval 105 2,9 %
Fjärdehandsval 37 1,0 %
Femtehandsval 23 0,6 %
Sjättehandsval 10 0,2 %
Sjundehandsval 5 0,1 %

För mer information kontakta:

Joel Valsten, chef skolplaceringsenheten, 0721-64 76 53,
joel.valsten@malmo.se