Rivstart för utbyggnaden av nya förskolor

Rivstart för utbyggnaden av nya förskolor

Fler förskolor behövs när Malmö växer, och ett intensivt arbete pågår i kommunen för att få fram fler permanenta platser. Ett sätt är att bygga ut befintliga förskolor. Därför beslöt stadsbyggnadsnämnden på torsdagen att inleda planuppdrag rörande inte mindre än fem förskolor, i syfte att utöka verksamheten.

Gullviksborgs förskola planeras bli en förskola i två eller tre plan med plats för 110 barn.

Svågertorps förskola på Lindeborg planeras bli en förskola i tre, eventuellt fyra, plan med plats för 160 barn.

Högaholms förskola i Almvik planeras bli en förskola i två eller tre plan med plats för 120 barn.

Bellevue förskola planeras bli en förskola i tre plan med plats för cirka 90 barn.

Ellstorps förskola ska rivas och ersättas med en förskola i tre plan med plats för 120 barn. Preliminär byggstart under 2018. Ellstorps förskola ligger längst fram i planeringen av de fem. Övriga nybyggnationer ligger längre fram i tiden.

Desto närmare byggstart är Björkhagens förskola i Rörsjöstaden, sedan stadsbyggnadsnämnden på torsdagen antagit detaljplanen. Den nya förskolan beräknas stå klar för inflyttning årsskiftet 2017–18, i fyra våningar med plats för 110 barn. Den gamla enplansbyggnaden revs förra året på grund av dess dåliga skick.

– Vi vänder på varenda sten för att få fram fler permanenta förskoleplatser i Malmö. Som ett första steg har vi identifierat förskolor i slutet av sin livslängd där det finns tillräcklig yta att utöka verksamheten. Det innebär att vi får fler förskoleplatser på bra lägen samtidigt som ute- och innemiljön förbättras, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Karolina Skog (MP).

– Barnfamiljer i Malmö ska vara trygga med att det finns förskoleplatser. Att bygga ut befintliga förskolor är en del i det arbetet, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Karolina Skog 0734-26 44 64

Sofia Hedén 0703-56 41 68