Revanschen på Norge. Historiska Sverige vill ha mer!

Sverige slog Norge i gruppen, men förlorade i finalen. Trots att Sverige tog historiens första EM-silver vill de ha mer. De vill ha revansch.

Norge kommer till Malmö den 26:e november för en match mot Sverige i den nyrenoverade Baltiska hallen.

-          Malmöpubliken gillar världshandboll. Sverige-Norge är sista matchen inför VM. Det kommer såklart att bli en nervkittlande föreställning där båda lagen vill testa sina spelare och sätta sig i respekt, säger matchens projektledare Petter Rörby.

Spelplatsen är den klassiska Baltiska hallen som renoverats och nu står klart för drabbning. Det ska bli fullt ös även på läktaren. Biljettpriserna ska man försöka hålla nere för att alla som vill ska kunna få se de svenska hjältarna på hemmaplan innan de far till VM i Brasilien.

-          Baltiska hallen tar ca 4000 åskådare och är en riktigt tight arena där jag tror att våra svenska handbollstjejer kommer trivas, fortsätter Petter.

En av sakerna som Svenska Handbollslandslaget AB prioriterar är arrangemangen. Denna match är också historisk ur kommersiell synpunkt då det är första gången som en träningslandskamp för damer genererar ekonomisk vinst.

-          Handbollen är unik i det att vi har två produkter som genererar intäkter. Varken herrarna eller damerna behöver dra in pengar till de andra för att verksamheten ska gå runt, säger Handbollslandslagets VD/GM Stefan Lövgren.

Lagets välmeriterade skånska kapten, Johanna Wiberg, ser fram emot att få ta sig an norskorna på hemmaplan, men kräver även en insats av publiken om det ska bli revansch.

-          Under EM kände vi stödet från de svenska tv-sofforna. Jag vet att handbollsintresset är stort i Skåne, nu vill vi se att publiken tar sig till arenan och hjälper oss.

Det må vara en träningsmatch där detaljer ska justeras och formen putsas. Trots allt är det ett prestigemöte som ger vinnaren favörer till VM.

-          Vi vill prestera. Då får man respekt. Av respekt får man självförtroende. Vi ska åka till VM med respekt och självförtroende, säger Johann Wiberg.

Biljettsläpp

Biljetter släpps vecka 38 på juliusbiljettservice.se

Maila petter.rorby@malmo.se för mer info.

För mer info:

Petter Rörby, projektledare: 0709-61 92 36