Rapport värdefullt underlag när staden utvecklar arbetet för romers mänskliga rättigheter

En ny rapport belyser förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö. Rapporten ger riktning för stadens fortsatta arbete med den romska minoritetens mänskliga rättigheter och förverkligandet av nationell minoritetslagstiftning.

Malmö har en stor romsk befolkning, och kommunen arbetar sedan länge för romsk inkludering, samt för att motverka och förebygga antiziganism. Malmö stad arbetar på flera sätt för att förverkliga kraven i lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Bland annat håller romska rådet överläggningar om övergripande frågor som rör den romska minoriteten i Malmö. Sedan 2009 finns också Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC), en kommunal enhet som stödjer individer samt kompetensutvecklar stadens anställda kring nationell minoritetslagstiftning och antiziganism.

År 2022 rekommenderade romska rådet att Malmö stad skulle genomföra en studie om antiziganism och förutsättningar för romskt liv i Malmö. Studien har genomförts av RIKC och Malmö universitet och resultatet har nu publicerats i en rapport – “Lycklig är den som har en öppen väg framför sig. En rapport om förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö”. Studiens övergripande syfte är att utifrån intervjuer med romska Malmöbor beskriva förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö. Syftet är också att beskriva förutsättningar, möjligheter och utmaningar som tjänstepersoner som arbetar med romsk inkludering upplever för sitt och kommunens arbete med att förverkliga lagen om nationella minoriteten avseende romer.

I studien presenteras åtta rekommendationer till staden utifrån de erfarenheter, behov och önskemål som framkommit i intervjuerna, samt en 10-stegsmodell för att skapa ett mer inkluderande samhälle.

Bland annat rekommenderas Malmö stad att identifiera och motverka den ekonomiska utsatthet som många romer befinner sig i, att öka kunskapen om nationell minoritetslagstiftning, antiziganism och diskriminering bland stadens anställda, särskilt inom HR och skola, samt att värna det institutionella och långsiktiga arbete som staden byggt avseende den romska minoritetens mänskliga rättigheter.

– Jag välkomnar den här rapporten som belyser romers situation i Malmö. Den rymmer både ljus och mörker. Det finns bland de intervjuade en stolthet över sin identitet som romer. Samtidigt finns en rädsla för att vara öppen med sin identitet på grund av antiziganism. Denna utsatthet är känd, men helt oacceptabel. Alla Malmöbor, oavsett identitet, ska kunna vara öppna med sin identitet utan att behöva oroa sig för att utsättas för diskriminering. Den här rapporten är ett viktigt underlag och ger staden en riktning för hur staden ska utveckla sitt arbete för att på ett bättre sätt säkerställa den romska minoritetens mänskliga rättigheter, säger Janne Grönholm (MP), ordförande för kulturnämnden.

– Det är en viktig och intressant rapport som har tagits fram och som nu kommer ligga till grund för det fortsatta arbetet med inkludering och delaktighet. Vi har arbetat en lägre tid för att stärka den nationella minoriteten romers mänskliga rättigheter och ska framöver titta närmare på rekommendationerna i rapporten som en del av processen. För precis som det slås fast i rapporten så ska alla i Malmö ha möjlighet att leva, utvecklas och förverkliga sina drömmar, säger Amani Loubani (S), kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter och ordförande för romska rådet.

– Rapporten om romskt liv i Malmö är ett viktigt steg mot ökad inkludering och stärkta mänskliga rättigheter. Genom att åtgärda ekonomisk utsatthet och stärka kunskapen om antiziganism kan vi skapa möjligheternas stad för alla. Detta arbete är avgörande för att säkerställa att alla Malmöbor kan leva öppet och utan rädsla för diskriminering, säger Emma Bjarnevik (L), ledamot i Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer.

Janne Grönholm nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

Amani Loubani nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), ‭0708-36 40 16‬.

Emma Bjarnevik nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97