Malmö stad

Pressmeddelande: Fler Malmöbor i arbete

Malmö har en stadigt sjunkande arbetslöshet. Idag ligger arbetslösheten på 12,4% och senast den var så låg var för 13 år sedan, i december 2009.

Malmö är Skånes jobbmotor. Sedan 2009 har sysselsättningsgraden ökat snabbare i Malmö än i både Göteborg och Stockholm. Över hälften av alla nya jobb i Skåne skapas i Malmö.

Samtidigt är arbetslösheten högre än i riket, och de nya jobben har ofta inte matchat Malmöbornas kompetenser och kvalifikationer. Men under mandatperioden kan man se ett tydligt trendbrott.

1. Antalet Malmöbor med försörjningsstöd är det lägsta på 10 år, trots att staden vuxit med 12 procent. 2021 minskade antalet hushåll med 1250 och kostnaderna med 85 mnkr.
  2. Ungdomsarbetslösheten är lägre än den varit sedan 2008 och ligger idag på 12,3 procent. Skillnaden mellan Malmö och riket har minskat med 3 procentenheter under mandatperioden.
  3. Arbetslösheten i Malmö ligger på 12,4 procent – strax under 21 000 Malmöbor, varav 10 000 kvinnor och 11 000 män. Senast den var så låg var i december 2009.

Sedat Arif (S), kommunalråd och ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden, säger att staden har höga förväntningar på alla, och att samhället ska bistå med stöd och hjälp för den som behöver.

- Vi ser att arbetslösheten sjunker i samtliga grupper och att fler blir självförsörjande. Samtidigt är det fortfarande alldeles för många Malmöbor som saknar ett jobb att gå till. Bakom varje siffra finns en människa, oftast en hel familj, vars hela liv förändras när en eller båda föräldrarna får möjlighet att jobba, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

Viktiga faktorer bakom den positiva utvecklingen är bland annat principen ”arbete först”, där alla som beviljas försörjningsstöd får träffa en arbetsmarknadssekreterare och får en individuell planering mot arbete eller studier inom 14 dagar. Antalet personer som får ett jobb genom någon av kommunens arbetsmarknadsinsatser har ökat med 175 procent sedan 2017, från 381 till 1 046 personer om året. 2021 gick totalt 1 691 hushåll från ekonomiskt bistånd till att bli självförsörjande genom arbete. Det är en ökning med 36 procent från 2020.

Sedan 2021 erbjuder Malmö stad även arbetsmarknadsanställningar i sina kommunala verksamheter. Anställningen kombineras med utbildning och andra insatser utifrån den enskilde Malmöbons behov. Under 2021 var det över 1600 personer som hade en sådan anställning.

- Den positiva utvecklingen är ett resultat av vårt fokus på att alla Malmöbor ska jobba, och på att stoppa felaktiga utbetalningar. Våra kommunala arbetsmarknadsinsatser har blivit alltmer samordnade och effektiva. Jag är glad att vi ser dessa siffror trots pandemin bakom oss, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.