Pressinformation från fritidsnämnden den 28 april

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 28 april 2021. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Remiss Plan Fri från våld - en gemensam angelägenhet, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen

Fritidsnämnden har mottagit remiss angående Plan Fri från våld -en gemensam angelägenhet 2021-2026. Fritidsförvaltningen är positiv till den nya planen och dess inriktningsmål men har ett antal synpunkter som är relevanta för ärendet och på vilket sätt arbetet kan samordnas och följas upp.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Remiss angående Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen

Fritidsnämnden har tagit emot remiss angående Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen. I förslaget framgår att Malmö stad bör etablera ett stadsnätsbolag som föreslås bildas genom sammanslagning av Malmö stadsnät och MKB net. Det utreds även om andra enheter t ex Aktivt nät vid IT-service och IT-enheten på Stadskontoret ska ingå i bolaget. Avsikten med en samorganisering är att ge ökade möjligheter att möta Malmös hushåll och företags framtida behov av bredbandsuppkopplingar samt etableringsmöjlighet av nya digitala tjänster samt uppnå det nationella bredbandsmålet. Fritidsnämnden ställer sig positiv till förändringen.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Detaljplan för del av fastigheterna Landshövdingen 1 och Rosengård 131:25 i Rosengård Centrum i Malmö Dp 5577

Stadsbyggnadskontoret har skickat ut granskningshandlingar för detaljplan för del av fastigheterna Landshövdingen 1 och Rosengård 131:25 i Rosengård Centrum till fritidsnämnden för yttrande. Planförslaget möjliggör att delar av fastigheten Landshövdingen 1 bebyggs med bostäder, förskola, gymnasium/vuxenutbildning och centrumverksamhet.

Fritidsförvaltningen lämnar i ärendet synpunkter avseende behov av att beakta närliggande fritidsanläggningar.

Beställning av ny sporthall i Elinegård 3

Grundskoleförvaltningen ser ett behov av ytterligare en F – 9 skola i Limhamn med placering i Elinelund med färdigställande 2025. Utifrån befolkningsökning i Limhamns- och Hyllieområdet ser fritidsförvaltningen ett behov av att beställa ytterligare en sporthall i området, i anslutning till den nya grundskolan. Skolan kommer att byggas på tomt i detaljplaneområde Elinelund 3. Tomten gränsar till Kalkbrottet i norr och finns i ett område med bostäder. Fritidsnämndens del av kostnaderna för hyra och drift för sporthallen väntas bli 2,2–2,5 mkr per år. Fritidsnämnden föreslås ge förvaltningen i uppdrag att beställa projektering av ny sporthall.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att teckna ett riskavtal för projektering av en sporthall i anslutning till den nya grundskolan.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att efter framtagande av fördjupat underlag återföra ärendet till fritidsnämnden för slutligt beslut om beställning.

Beachvolleyplaner på Hästhagens IP

På Hästhagens idrottsplats utvecklas en verksamhetsyta om cirka 45x35 meter för beachvolleyboll. Ytan möjliggör anläggning av sex (6) planer och blir en mycket positiv utveckling för beachvolleysporten i Malmö.

Fritidsnämnden beslutar att utveckla en verksamhetsyta för beachvolley på Hästhagens idrottsplats.

Utökat riskavtal för Sporthall och fritidsgård vid Malmö International school i Hyllie – Lingarnet 2

Ärendet beskriver behovet av att teckna ett utökat riskavtal med servicenämnden avseende projekteringen av en ny sporthall med tillhörande fritidsgård vid Malmö International School i Hyllievång på fastigheten Lingarnet 2. Fritidsnämnden har tidigare beslutat att teckna riskavtal angående projekteringen av sporthall med fritidsgård. Det avtalet tecknades på 3 mkr. Nu önskar servicenämnden en utökning av riskavtalet på ytterligare 7 mkr. Då riskavtalen hamnar på en nivå på totalt 10 mkr förs ärendet om att teckna det nya riskavtalet till fritidsnämnden för beslut.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att teckna ett utökat riskavtal om 7 mkr för projektering av en sporthall med lokaler för en fritidsgård i Hyllievångsområdet.

Om projektet blir dyrare än förväntat beslutar fritidsnämnden att äska om utökat kommunbidrag för att hantera tillkommande kostnader.

Namn på fritidsgårdar

För att öka tydligheten för unga inte minst potentiella besökare till fritidsgårdarna och Malmöbon i stort föreslår, förvaltningen förändringar i namnen på en del av fritidsgårdarna.

Fritidsnämnden fastställer fritidsgårdarnas namn enligt förslag i ärendet.

Fördelningsprinciper med öppethållande 2021

För att tilldelning av tider i idrottsanläggningar till föreningar och övriga kunder ska ske på ett transparent och rättvist sätt upprättas årligen de fördelningsprinciper och det öppethållande som ska gälla. Fritidsnämnden fastställde 2021 års Fördelningsprinciper och öppethållande 2020-12-10. Förvaltningen önskar komplettera och förtydliga regelverket samt föreslå förändringar så att träningstider redan nu kan schemaläggas även på fredagskvällar och helger för att nyttja nämndens anläggningar mer effektivt.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen kan schemalägga träningstider för föreningar även på fredag kvällar t. o. m. kl. 20.00 och helger för att nyttja nämndens anläggningar mer effektivt.

Fördjupad granskning Sofielunds Folkets Hus Förening

Förvaltningen har genomfört en fördjupad granskning av Sofielunds Folkets Hus förening med fokus på föreningens förändrade stadgar och demokratisk uppbyggnad samt den ekonomiska redovisningen. Förvaltningen har gått igenom handlingar, besökt föreningen, träffat styrelserepresentanter och genomfört möten med riksorganisationen Folkets Hus och Parker samt Stadsfastigheter. Förvaltningen kan konstatera att det finns brister både i ekonomisk redovisning och demokratisk styrning men kan inte se att det finns något medvetet fusk eller oegentligheter. Förvaltningen kommer att fortsätta följa föreningens arbete under kommande år.

Fritidsnämnden beslutar att godkänna fördjupad granskning av Sofielunds Folkets Hus.

Fritidsnämnden beslutar att ge fritidsförvaltningen i uppdrag följa upp föreningens arbete under året och återkomma till nämnden med en delrapport i augusti 2021 och slutrapport i december 2021.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att under 2021 föra dialog med Sofielunds Folkets Hus styrelse vid minst tre tillfällen som en förutsättning för få bidrag.

Fritidsnämnden beslutar att ge fritidsförvaltningen i uppdrag att se över nuvarande bidragsmodellen för Folkets Hus föreningar med avtal som reglerar förväntningar, områdesspecifika uppdrag och ekonomi.

Unga Ledare-pris

Fritidsnämnden beslutade 2021-03-25 att inrätta ett Unga ledare-pris för att uppmärksamma betydelsen av unga ledare i föreningslivet. Priset ska delas ut vid den årlig Föreningsgalan där föreningslivets insatser hyllas och även Årets förening och Årets eldsjäl utses. Beslut om hur pristagare skulle utses återemitterades vid fritidsnämndens möte. Förvaltningen föreslår att fritidsnämndens presidium ska utse årets unga ledare.

Fritidsnämnden beslutar att pristagare utses av fritidsnämndens presidium.

Ansökan om dispens för grundbidrag konsulent, FC Rosengård

Föreningen har för innevarande period beviljats dispens avseende grundbidrag för 0,5 konsulenttjänst, men uppnår nu endast kontantbidrag. FC Rosengård ansökte således den 17 februari 2021 om dispens för att behålla 0,5 konsulenttjänst. Dispensen kan beviljas om en förening har gjort en tillfällig nedgång i medlemsantal och/eller deltagartillfällen. Med bakgrund av att föreningen inte kunnat utöka verksamheten på grund av pandemin föreslår förvaltningen att FC Rosengård beviljas dispens för 0,5 konsulenttjänst.

Fritidsnämnden beviljar FC Rosengård ansökan för 0,5 konsulenttjänst för perioden 2021-07- 01 - 2022-06-31.

Ansökan om dispens för konsulenttjänst, GAK Enighet

GAK Enighet ansökte den 1 mars 2021 om dispens för 1,5 konsulenttjänst och totalt tre konsulenttjänster för perioden 2021-07-01 – 2022-06-30. Föreningen har varit berättigade till två konsulenttjänster för innevarande period och fick dispens för ytterligare 1 konsulenttjänst vilket innebär att föreningen har totalt 3 konsulenttjänster. Dispens kan beviljas om en förening gjort en tillfällig nedgång i medlemsantal och/eller deltagartillfällen. Förvaltningen föreslår att GAK Enighet beviljas dispens för 1,5 konsulenttjänster.

Fritidsnämnden beviljar GAK Enighet dispens för 1,5 konsulenttjänst för perioden 2021-07- 01-2022-06-30.

Ansökan om dispens 20210701 - 20220630, BK Olympic

BK Olympic ansökte den 26 februari 2021 om dispens för 0,5 konsulenttjänst. Föreningen uppnår enligt reglerna 1,5 konsulenttjänst och ansöker således totalt om 2,0 konsulenttjänst. Föreningen har för innevarande period konsulentbidrag för 1,5 konsulenttjänst. Dispensen kan beviljas om en förening har gjort en tillfällig nedgång i medlemsantal och/eller deltagartillfällen men enbart om föreningen under innevarande period haft det antal konsulenttjänster dispensansökan avser. Förvaltningen föreslår att BK Olympics ansökan om dispens för ytterligare 0,5 konsulenttjänst avslås och att föreningen i enlighet med reglerna beviljas totalt 1,5 konsulenttjänst.

Fritidsnämnden beslutar att avslå BK Olympic ansökan för 0,5 konsulenttjänst för perioden 1 juli 2021 – 30 juni 2022.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör