Pressinformation från fritidsnämnden den 27 oktober

Pressinformation från fritidsnämnden den 27 oktober

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 27 oktober 2022. Härfinns handlingarna till samtliga ärenden.

Ändring av detaljplan för del av fastigheten Oxie 54:6 m fl i Oxie kyrkby i Malmö ÄDp 5784, Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadsnämnden har översänt granskningshandlingar för ändring av detaljplan för del av fastigheten Oxie 54:6 m.fl. i Oxie kyrkby. Fritidsförvaltningen har inga synpunkter på planförslaget.

Fritidsnämnden har inga synpunkter avseende ändring av detaljplan för del av fastigheten Oxie 54:6 m.fl. i Oxie kyrkby (ÄDp 5784).

Översiktsplan för Malmö, Stadsbyggnadskontoret

Granskningshandling för Översiktsplan för Malmö har översänts till fritidsnämnden. Översiktsplanen är ett strategiskt och visionärt dokument, som ska ge vägledning om hur mark- och vattenområden ska användas och hur den existerande stadsmiljön ska utvecklas. Fritidsförvaltningen framför i ärendet kompletterande synpunkter utifrån kommentarer och ändringar efter samrådet. Synpunkterna utgår från stadens behov för rekreation, fritid och civilsamhälle.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Återrapportering av kommunfullmäktigeuppdrag (STK-2018-74)

I samband med att Kommunfullmäktige antog reviderade Regler och riktlinjer för Malmö stads stöd till idéburen sektor (STK 2018-74) gavs fritidsnämnden i uppdrag att ansvara för ett gemensamt boknings- och bidragssystem samt ta fram en modell för hur bidragsgivande nämnder skulle kunna hantera systemet. I december 2020 avropade fritidsförvaltningen tillsammans med övriga bidragsgivande förvaltningar (ASF, KF, FSF, STK) ett system inom SKL:s ramavtal och i januari 2021 påbörjades ett implementeringsarbete med fritidsförvaltningen som projektledare. Fritidsförvaltningen införde bokningssystemet i november 2021 och under våren 2022 har bidragssystemet implementerats successivt. Under hösten 2022 ska kulturförvaltningen börja använda bokningssystemet och under 2023 planerar alla förvaltningar kunna använda bidragssystemet.

Fritidsnämnden godkänner rapporten.

Fritidsnämnden skickar rapporten till kommunstyrelsen och berörda nämnder.

Fritidsnämnden ger fritidsförvaltningen i uppdrag att fortsätta utveckla samarbetet med de bidragsgivande förvaltningarna för att öka likvärdighet, rättssäkerhet, styrning och kontroll i bedömningar kring bidragsgivning till idéburen sektor.

Rapport Granskning och Uppföljning Malmö stads regler och riktlinjer för stöd till idéburen sektor

Samverkan mellan de bidragsgivande förvaltningarna – arbetsmarknads- och socialförvaltningen (ASF), fritidsförvaltningen (FF), funktionsstödsförvaltningen (FSF), kulturförvaltningen (KF) samt stadskontoret (STK) – sker genom ett handläggarforum och en styrgrupp bestående av enhetschefer som arbetar på uppdrag av ansvarig förvaltningschefsgrupp. Styrgruppen har fått i uppdrag att se över och kvalitetssäkra processer för uppföljning och kontroll av bidrag. Konsultföretaget PwC har anlitats för att genomföra fördjupade granskningar av sex ideella föreningar/organisationer och ge förslag till hur förvaltningarna skulle kunna utveckla gemensam struktur för att förebygga, upptäcka och åtgärda bidragsfusk. En omfattande rapport lämnades i september 2022. Den sammanfattande slutsatsen från PwC är att Malmö stad har ett väl uppbyggt system men att de bidragsgivande förvaltningarna borde fortsätta utveckla samarbetet för att öka likvärdighet, rättssäkerhet, styrning och kontroll i bedömningar kring bidragsgivning till idéburen sektor.

Fritidsnämnden godkänner rapporten.

Fritidsnämnden skickar rapporten vidare till berörda nämnder.

Fritidsnämnden ger fritidsförvaltningen i uppdrag att, i enlighet med PwC-rapporten, fortsätta utveckla samarbetet för att öka likvärdighet, rättssäkerhet, styrning och kontroll i bedömningar kring bidragsgivning till idéburen sektor.

Föreningsdrivna mötesplatser för barn och unga

Fritidsförvaltningen har sett ett behov av att skapa en transparent och likvärdig process för bidragsgivning för föreningar som vill driva mötesplatser för barn och unga. En kartläggning av befintliga föreningsdrivna mötesplatser ligger till grund för de riktlinjer som nu föreslås för för-delning av bidrag.

Fritidsnämnden godkänner förslag på nya riktlinjer som möjliggör en transparent och likvärdig bidragsprocess för föreningar som vill driva mötesplatser för barn och unga.

Fritidsnämnden uppdrar åt fritidsförvaltningen att säga upp befintliga avtal och ingå nya överenskommelser med föreningarna som uppfyller kraven enligt de nya riktlinjerna.

Bidrag till kultur- och samlingslokaler för Sofielunds Folkets Hus Förening

Fritidsförvaltningen (”förvaltningen”) har sedan 2020 granskat Sofielunds Folkets Hus förening (”Föreningen”) särskilt och rapporter har lämnats till fritidsnämnden (”nämnden”) i april respektive december 2021.

Föreningen har under flera år ansökt om bidrag utifrån den bidragsmodell för Folkets Hus föreningar som nämnden beslutade om 2013. Nämnden beslutade i december 2021 att bifalla ansökan om bidrag till Föreningen för 2022 med villkoret att en representant från riksorganisationen Folkets Hus och Parker (”Riksorganisationen”) skulle adjungeras till Föreningens styrelsemöten. Bidraget utbetalas i förväg varje kvartal av förvaltningens medarbetare. Bidraget för första kvartalet 2022 har utbetalats. Efter information om att ovan beskrivna villkor inte uppfyllts verkställde förvaltningen nämndens beslut genom att stoppa utbetalning av bidraget inför årets andra kvartal och något bidrag har därefter inte betalats ut. Förvaltningen menar att det saknas skäl för nämnden att ompröva tidigare fattat bidragsbeslut med uppställt villkor.

Förvaltningen har under 2022 utrett Föreningens situation och agerande under de senaste åren fram tills dags datum. Den sammantagna bilden är att Föreningens verksamhet inte utgör en god mötesplats för Malmös föreningsliv som är i behov av att hyra lokaler, vilket är ett grundläggande syfte med bidraget till Folkets Hus föreningar i Malmö. Eftersom Föreningen inte uppfyller det grundläggande syftet med bidraget är det förvaltningens uppfattning att Föreningen i dagsläget inte kvalificerar sig för bidraget. Den ansökan om bidrag som Föreningen inkommit med som avser bidrag för 2023 menar förvaltningen därför att nämnden ska avslå.

Fritidsnämnden bekräftar fritidsförvaltningens beslut att stoppa utbetalning av 2022 års bidrag till Sofielunds Folkets Hus förening för kvartal två, tre och fyra. Bidraget för dessa kvartal kommer inte betalas ut, med anledning av att Sofielunds Folkets hus förening inte uppfyllt för bidraget samtliga uppställda villkor.

Fritidsnämnden avslår Sofielunds Folkets Hus förenings ansökan om bidrag för 2023 enligt bidragsmodellen, med anledning av att föreningen inte uppfyller bidragets grundläggande syfte.

Beslut att inte meddela tillträdesförbud Hylliebadet, Åklagarmyndigheten

Sedan 1 juli 2022 finns en möjlighet för oss som företrädare för en badanläggning att ansöka hos åklagare om att en person ska få ett tillträdesförbud till en eller flera badanläggningar. Tas beslut om tillträdesförbud innebär det att en person begår ett brott om personen skulle bryta mot förbudet och kan dömas till böter eller ytterst fängelse.

Hylliebadet hade tre allvarliga incidenter under sommaren. Beslut fattades att ansöka om tillträdesförbud avseende de inblandade personerna. Åklagare har nu beslutat att avslå samtliga tre ansökningar om tillträdesförbud. Fritidsförvaltningen ”(förvaltningen”) ser att det finns skäl att begära domstolsprövning avseende ett av avslagsbesluten, för att få saken prövad av tingsrätten.

Fritidsnämnden beslutar att begära domstolsprövning i ärende om tillträdesförbud, enligt upprättat yttrande.

Nya gymnastikhallar, nya hyror och ökad drift

Ärendet beskriver processen att överföra primärhyresgästansvaret för vissa idrottshallar från grundskolenämnden till fritidsnämnden.

Fritidsnämnden godkänner överförandet av primärhyresgästansvaret för 11 idrottshallar, från grundskolenämnden till fritidsnämnden.

Nämndsinitiativ (V) – Hybridplan på Malmö idrottsplats

Fritidsförvaltningen har getts i uppdrag att, i samråd med FC Rosengård, undersöka möjligheterna att ersätta konstgräset på Malmö IP mot hybridplan.

Fritidsnämnden anser nämndsinitiativet besvarat.

Beställning ombyggnation Stadionhus A

Fritidsförvaltningen och serviceförvaltningen har sedan 2020 fört en dialog med Malmö FF om utvecklingen och potentiellt användande av Stadionhus A. Med sitt centrala läge mellan konstgräsplan 9 och 10 har möjlighet för omklädningsrum och föreningslokaler legat i fokus. I dialogen har också samtal om omklädnings- och föreningsrum i Malmö stadion vägts in då ett flertal omklädningsrum i Malmö stadion är så bristfälliga att serviceförvaltningen vill stänga dem.

Förvaltningen får i uppdrag att hos stadsfastigheter slutföra beställningen av utvecklingen av Stadionhus A, enligt vad som framförts i ärendet.

Förvaltningen får i uppdrag att teckna avtal med Malmö Fotbollförening som hyresgäst i Stadionhus A, enligt vad som framgår i ärendet.

Remiss Ansökan från Stiftelsen Malmö Sommargårdar om bidrag för anslutning till kommunalt vatten och avloppssystem, Stadskontoret

Stiftelsen Malmö Sommargårdar (”stiftelsen”) har inkommit med ansökan om ett ekonomiskt stöd efter krav om att ansluta stiftelsens fastighet i Hästveda, Hässleholms kommun (”anläggningen”) till det kommunala vatten- och avloppssystemet.

Kommunstyrelsen har skickat ärendet på remiss till fritidsnämnden (”nämnden”). Fritidsförvaltningen (”förvaltningen”) menar att utgiften får anses ligga utanför det som ordinarie årliga verksamhetsbidrag avser täcka och föreslår att nämnden tillstyrker efterfrågat stöd för att möjliggöra att stiftelsens verksamhet på anläggningen till gagn för Malmös barn kan fortsätta och utvecklas.

Fritidsnämnden tillstyrker att kommunstyrelsen bifaller att ekonomiska medel i enlighet med ansökan lämnas till Stiftelsen Malmö sommargårdar.

Ansökan om dispens konsulentbidrag, Malmö Badmintonklubb

Malmö Badmintonklubb ansökte den 30 augusti 2022 om dispens för 0,5 konsulenttjänst. Föreningen har för innevarande period beviljats grundbidrag för 0,5 konsulenttjänst, men uppnår nu endast kontantbidrag. Dispens kan beviljas om en förening har gjort en tillfällig nedgång i medlemsantal och/eller deltagartillfällen. Förvaltningen föreslår att Malmö Badmintonklubb beviljas ansökan om dispens för 0,5 konsulenttjänst.

Fritidsnämnden avslår Malmö Badmintonklubbs ansökan om dispens för aktivitetsbidrag för kvartal 1 2022.

Fritidsnämnden beviljar Malmö Badmintonklubbs ansökan om dispens för 0,5 konsulenttjänst under perioden 2023-01-01–2022-12-31.

För mer information, kontakta:

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Sven-Erik Rasmusson (S), fritidsnämndens vice ordförande