Pressinformation från fritidsnämnden den 24 november

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 24 november 2021. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Föreningsstöd 2022

Fritidsförvaltningen har sett över gällande allmänna bestämmelser och bidragsregler, och lämnar förslag till fritidsnämndens regelverk för allmänna bidrag och grundläggande krav för föreningar och organisationer Föreningsstöd för år 2022. I år har fritidsförvaltningen framförallt fokuserat på säkerställande av de i revisionsrapporten framtagna förbättringsåtgärderna, på introduktion av det nya boknings- och bidragssystemet Rbok som ersätter nuvarande bidragssystemet ApN och bokningssystemet IBGO, på utredning av regler och villkor för registreringskategorin

Organisation samt utvärdering av utbildningsbidrag och utvecklingsbidrag, vilket innefattar en konsekvens- och omvärldsanalys och presenteras i en rapport.

Fritidsnämnden fastställer Föreningsstöd 2022.

Beslutade åtgärder i slutrapporten till revisorskollegiet ska implementeras i Föreningsstöd 2022.

Förändringar av begrepp och ansökningsförfarande som grundas i utveckling i det digitala systemet Rbok ska ändras i Föreningsstöd 2022.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att se över olika förslag på utbildningar till föreningslivet.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att vetenskapligt se över åldersspannet 4-25 år samt även följa förbundens arbete med frågan (simundervisning ingår ej i uppdraget).

Fördelningsprinciper med öppethållande 2022

För att arbetet med tilldelning av tider i idrottsanläggningar till föreningar och övriga kunder ska ske på ett transparent och rättvist sätt upprättas årligen de fördelningsprinciper och det öppethållande som ska gälla. I dialog med föreningslivet har ett antal ändringar gjorts som presenteras i Fördelningsprinciper med öppethållande 2022.

Fritidsnämnden fastställer Fördelningsprinciper med öppethållande 2022.

Upphandlingsplan 2022-2023

Samtliga nämnder ska med anledning av kommunfullmäktiges beslut årligen redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav i dessa upphandlingar samt produkt- eller verksamhetsområden där innovativa inköpslösningar efterfrågas. Planen ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt vilken kommer att antas i kommunstyrelsen årligen med start

2022. Upphandlingsplan för perioden 2022–2023 för fritidsnämnden ger en bild av nämndens största inköpsområden och avtalstrohet för år 2020. Fritidsnämnden planerar inga upphandlingar över tröskelvärdet 2022–2023. Planen innehåller förslag på nya inköpslösningar och mer hållbara inköp. Utifrån analysen gör nämnden bedömning av behovet av förvaltningsspecifika upphandlingar bör ses över.

Fritidsnämnden godkänner rapporten och skickar densamma till kommunstyrelsen.

Riktat återstartsbidrag

Kommunfullmäktige beslutade den 28 oktober att återremittera till kommunstyrelsen förslag om att tillfälligt utöka kommunbidraget med 20 Mkr till fritidsnämnden, 20 Mkr till kulturnämnden, 7,5 Mkr till funktionsstödsnämnden samt 7,5 Mkr till arbetsmarknads- och socialnämnden med finansiering genom ökade skatteintäkter och generella statsbidrag, med syfte att återstarta och stärka Malmös kultur-, fritids- och föreningsliv.

Kommunfullmäktige beslutade enligt förslaget den 18 november. Fritidsförvaltningen föreslår att bidragsberättigad förening, med särskilt fokus på barn och unga, ska ta del av ett riktat stöd för att stimulera en återstart inom föreningslivet och säkerställa att föreningar ges möjlighet att minska kostnader för att behålla barn och unga i aktivet, utbilda ledare, samt rekrytera och behålla medlemmar och ledare.

Fritidsnämnden beslutar att godkänna förslag till fördelning av extra bidrag.

Fritidsnämnden ska under 2022 få återrapport av effekterna av återstartbidraget.

Ribersborgs kallbadhus - entreprenörs begäran om prishöjning

Fritidsnämnden har avtal med Hekajo AB avseende driften av Ribersborgs kallbadhus. Enligt avtalet kan entreprenören initiera en höjning av entréavgifterna vid kallbadhuset, som sedan ska fastställas av fritidsnämnden. Hekajo AB har inkommit med en begäran om en prishöjning fr.o.m. januari 2022.

Fritidsnämnden godkänner entreprenören Hekajo AB:s begäran om höjning av entréavgifterna vid Ribersborgs kallbadhus

Detaljplan för fastigheten Kampen 23 i Sofielunds industriområde i Malmö Dp 5749, Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadsnämnden har översänt samrådshandlingar för fastigheten Kampen 23 i Sofielunds industriområde. Detaljplanens förslag syftar till att möjliggöra permanent bygglov för nuvarande verksamheter, dagligvaruhandel och kontor. Fritidsförvaltningen har inga synpunkter på planförslaget.

Fritidsnämnden har inga synpunkter avseende detaljplan för fastigheten Kampen 23 i Sofielunds industriområde, Dp 5749.

Detaljplan för del av fastigheten Kirseberg 31:53 i Sege industriområde i Malmö Dp 5700

Stadsbyggnadsnämnden har översänt samrådshandlingar för detaljplan för del av fastigheten Kirseberg 31:53 i Sege industriområde. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utbyggnad av Sege industriområde i anslutning till Burlövs kommungräns. Detaljplanen syftar även till att bekräfta befintlig verksamhet inom fastigheten. Fritidsförvaltningen har inga synpunkter på planförslaget.

Fritidsnämnden har inga synpunkter avseende detaljplan för del av fastigheten Kirseberg 31:53 i Sege industriområde (Dp 5700).

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör