Pressinformation från fritidsnämnden den 24 februari

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 24 februari 2022. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Årsanalys 2021

Fritidsnämndens budgeterade nettokostnad för 2021 uppgår till 609 mnkr och nettokostnad för årsbokslut uppgår till 609 mnkr, vilket innebär att 2021 uppvisar ett nollresultat.

Årsanalysen innehåller även en avstämning med analys av vad som ska åstadkommits i förhållande till kommunfullmäktigemålen för 2021.

Fritidsnämnden godkänner årsanalysen 2021 och översänder densamma till kommunstyrelsen.

Uppföljning av internkontrollarbetet 2021

Internkontrollplan för 2021 innefattar tio direktåtgärder (avseende åtta risker) samt sju granskningar (varav tre är kommungemensamma). Samtliga direktåtgärder och granskningar är genomförda. Förslag på förbättringsåtgärder har tagits fram för de granskningar där avvikelser/brister har konstaterats, vilket redovisas i uppföljningsrapporten.

Uppföljningsrapporten innehåller också en uppdatering av återstående förbättringsåtgärder framtagna vid 2020 års granskningar. En utvärdering (självskattning) av 2021 års internkontrollarbete har genomförts utifrån kommungemensamma kriterier.

Fritidsnämnden godkänner slutrapporten för internkontrollarbete 2021 och överlämnar densamma till kommunstyrelsen.

Handlingsplan för fritidsförvaltningens övergripande barnrättsarbete 2022

I ärendet beskrivs inriktningen för den årliga handlingsplanen för fritidsförvaltningens övergripande barnrättsarbete.

Fritidsnämnden godkänner handlingsplanen.

Arbetsmiljörapport 2021

Arbetsgivaren ska enligt lag arbeta för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt uppnå en god arbetsmiljö. Malmö stads samverkansavtal tydliggör att detta arbete ska hanteras i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare. Malmö stad har även en arbetsmiljöpolicy som utgörs av personalpolicyn samt den beslutade arbetsmiljöprocessen. Fritidsförvaltningen följer årligen upp arbetsmiljöarbetet och sammanställer detta i en rapport som presenteras i ärendet.

Fritidsnämnden godkänner arbetsmiljörapport 2021.

Fritidsnämnden godkänner förvaltningens arbetsmiljömål och planerade åtgärder för 2022.

Rapport lovsatsning 2021

Fritidsförvaltningen, kulturförvaltningen och fastighets- och gatukontoret har gemensamt under 2021 planerat och genomfört lovaktiviteter för barn och unga i Malmö. Satsning gjordes främst med statligt bidrag från Socialstyrelsen.

Fritidsnämnden godkänner Rapport lovsatsning 2021.

Nämndsinitiativ Ishallar Sverigedemokraterna (SD)

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda initiativet.

Remiss angående Motion av John Eklöf (M) angående Sorgenfriskolans matsal, Stadskontoret

Kommunfullmäktige har lämnat motion av John Eklöf (M) angående Sorgenfriskolans matsal tillsammans med yttrande från grundskolenämnden och servicenämnden. Motionären föreslår att en matsal ska byggas eftersom Sorgenfriskolan är en av två skolor i Malmö som saknar matsal.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Detaljplan för del av fastigheten Hyllie 165:61 med flera söder om Ärtholmsvägen i Holma i Malmö Dp 5708

Stadsbyggnadsnämnden har skickat ut samrådshandlingar för detaljplan för del av fastigheten Hyllie 165:61 med flera söder om Ärtholmsvägen i Holma till fritidsnämnden för yttrande.

Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med ny blandad stadsbebyggelse som ska bidra till att integrera Holma med omgivande områden.

Fritidsförvaltningen lämnar i ärendet synpunkter avseende de boendes möjligheter till rörelse och en aktiv fritid i området.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande