Pressinformation från fritidsnämnden den 24 februari

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 24 februari 2021. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Årsanalys 2020

Fritidsnämndens budgeterade nettokostnad för 2020 är 603 Mkr och årsbokslut uppvisar en nettokostnad uppgående till 602 Mkr,vilket innebär att nämnden uppvisar ett positivt resultat om +1 Mkr. Årsanalysen innehåller även en avstämning med analys av vad som ska åstadkommits i förhållande till kommunfullmäktigemålen för 2020. Uppsatta mål bedöms nås inom mandatperioden trots ett antal negativa avvikelser, främst orsakade av coronaviruspandemin.

Fritidsnämnden godkänner årsanalysen 2020 och översänder densamma till kommunstyrelsen.

Uppföljning av internkontrollarbetet 2020

Internkontrollplan för 2020 innefattar fyra direktåtgärder och åtta granskningar (varav tre är kommungemensamma). Samtliga direktåtgärder och granskningar är genomförda. Förslag på förbättringsåtgärder har tagits fram för de granskningar där avvikelser/brister har konstaterats, vilket redovisas i uppföljningsrapporten. Utöver detta redogörs även en uppföljning av förbättringsåtgärder som togs fram vid 2019 års granskningar. En utvärdering (självskattning) av 2020 års internkontrollarbete har genomförts utifrån kommungemensamma kriterier.

Fritidsnämnden godkänner slutrapporten för internkontrollarbete 2020 och överlämnar densamma till kommunstyrelsen.

Remiss Granskning av stöd till idéburen sektor - föreningsbidrag m m, Stadsrevisionen

Revisorskollegiets beslutade att under 2020 granska stöd till idéburen sektor. Syftet med granskningen är att bedöma om kommunstyrelsen, fritidsnämnden och kulturnämnden säkerställer att stöd till idéburen sektor hanteras enligt gällande regelverk och att den interna kontrollen av detta är tillräcklig.

Fritidsnämnden ska ge ett sammanfattande yttrande och redovisa åtgärder utifrån granskningens slutsats och de bedömningar som redovisas i granskningen.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Detaljplan för del av fastigheten Bunkeflo 6:8 m fl (öster om stadsdelsparken) i Hyllievång i Malmö Dp 5685, Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadskontoret har skickat ut samrådshandlingar för detaljplan för del av fastigheten Bunkeflo 6:8 m.fl. (öster om stadsdelsparken) i Hyllievång till fritidsnämnden för yttrande. Planförslaget omfattar 4 bostadskvarter med flerbostadshus, en förskola, ett mindre torg, en kontorstomt och ett parkeringshus. Fritidsförvaltningen framför i ärendet synpunkter avseende de boendes möjligheter till en aktiv fritid samt föreningslivets möjlighet att etablera sig i området.

Arbetsmiljörapport 2020

Arbetsgivaren ska enligt lag arbeta för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt uppnå en god arbetsmiljö. Malmö stads samverkansavtal tydliggör att detta arbete ska hanteras i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare. Malmö stad har även en arbetsmiljöpolicy som utgörs av personalpolicyn samt av den beslutade arbetsmiljöprocessen. Fritidsförvaltningen följer årligen upp arbetsmiljöarbetet och sammanställer detta i en rapport som presenteras i ärendet.

Fritidsnämnden godkänner arbetsmiljörapport 2020

Fritidsnämnden godkänner förvaltningens arbetsmiljömål och planerade åtgärder för 2021.

Fritidsnämndens presidiebeslut avseende Covid-19 - februari 2021

Fritidsnämndens presidium har fattat beslut som presenteras i tjänsteskrivelsen.

Fritidsnämnden lägger beslutet till handlingarna.

Skrivelse om Öresunds Funkis, Malmö stads råd för funktionshinderfrågor, Stadskontoret

Fritidsnämnden har tagit emot en skrivelse från Malmö stads råd för funktionshinderfrågor om att personer med funktionsnedsättning trängs ut från Öresunds Funkis till förmån för personer utan funktionsnedsättning. Fritidsnämndens svar finns i det bifogade yttrandet.

Malmöinitiativet Ny badanläggning i Husie EF20190175

I januari 2020 inkom ett Malmöinitiativ till fritidsnämnden där förslagsställaren föreslår att simanläggningen som i nuläget utreds ska placeras i Husie. Fritidsnämndens svar har dröjt eftersom kommunfullmäktige först i december 2020 gav, bland annat, uppdraget att utreda var en framtida simanläggningen ska placeras.

Fritidsnämnden godkänner tjänsteskrivelsen.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att skicka svaret till stadskontoret.

Malmöinitiativet Alla barn har rätt till en porrfri barndom EF20200104, Stadskontoret

Ett Malmöinitiativ har inkommit till kommunen, som lyfter frågan om barns rätt till en porrfri barndom. Initiativtagaren föreslår bland annat att det installeras filter på kommunens digitala enheter för att förhindra tillgången till sidor med porr. Vidare föreslår initiativtagaren att det även införs en policy om porrfrihet, där det tydligt framgår att det är förbjudet att besöka sidor som tillhandahåller porr och andra olagliga sidor på kommunens digitala enheter.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Reviderad handlingsplan för framtidens kuststad

I ärende STK-2018-87 uppdrog kommunstyrelsen åt stadskontoret att i samråd med berörda förvaltningar ta fram en plan för arbetet med att stärka Malmös roll som framtidens kuststad.

Föreliggande Handlingsplan för arbetet 2019–2023 med att stärka Malmös roll som framtidens kuststad är framtagen i nära samverkan mellan fastighet- och gatukontoret, fritidsförvaltningen, kulturförvaltningen, miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och stadskontoret.

Miljönämnden ansvarar för samordning av arbetet enligt Handlingsplan för arbetet 2019– 2023 med att stärka Malmös roll som framtidens kuststad. Fritidsnämnden är delaktig i samverkan med berörda förvaltningar kring Handlingsplan för arbetet 2019–2023.

Fritidsnämnden har bemanning i alla grupper och har eget ansvar för en aktivitet samt är en samverkanspart i ytterligare 5 av totalt 42 aktiviteter.

Fritidsnämnden tillstyrker föreslagna revideringar av fritidsnämndens åtaganden i Handlingsplan för arbetet 2019–2023 med att stärka Malmös roll som framtidens kuststad och översänder förslaget till kommunstyrelsen för godkännande.

Brukarundersökning fritidsgårdar 2020

Fritidsförvaltningen genomför årligen undersökningar på anläggningar för att mäta bland annat standard, trygghet och kvalitet. I år undersöktes fritidsgårdarna. Eftersom den verksamheten skiljer sig från idrottsanläggningarna har frågorna behövt utformas annorlunda.

Fritidsnämnden godkänner rapporten.

Ändring av grundbidragsbelopp på grund av Covid-19 för SPF Seniorerna Samorganisation

SPF Seniorerna Samorganisation är registrerade som bidragsberättigad förening och beviljas årligen grundbidrag och aktivitetsbidrag från fritidsförvaltningen. I samband med den antagna förändringen av bidragsberättigad förening likställdes föreningar som har verksamhet för äldre med föreningar som har verksamhet för barn och ungdomar. Med bakgrund av pandemin har varken organisation eller medlemsföreningar haft verksamhet och de utbildningar som förvaltningen planerade att genomföra har fått skjutas på framtiden.

Detta innebär att medlemsföreningarna inte är registreradepå förvaltningen och inte kan beviljas grundbidrag och som helhet drabbas SPF Seniorerna Samorganisation således i större utsträckning.

Fritidsnämnden beviljar SPF Samorganisation grundbidrag baserat på 2019 års medlemssiffror och att samorganisationen fördelar ut bidraget på medlemsföreningar.

Systeminspektion av arkivhanteringen vid fritidsnämndens arkiv, Malmö Stadsarkiv

Fritidsnämndens arkivredovisning ska i första hand underlätta för allmänheten att ta del av nämndens allmänna handlingar. Arkivredovisningen underlättar för förvaltningens medarbetare att hantera handlingar i enlighet med gällande lagstiftning och förordningar. Arkivredovisningen uppfyller även kravet på beskrivning av en myndighets allmänna handlingar. Arkivredovisningen har uppdaterats under 2020.

Fritidsnämnden fastställer arkivredovisningen.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande