Pressinformation från fritidsnämnden den 15 december

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 15 december 2021. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Utveckling av fotbollsplaner 2022-2024

Fritidsnämndens största anläggningsområde är fotbollsplaner. I ett växande Malmö är behovet av fler platser för fotboll och andra idrotter på fotbollsplanerna stort. Särskilda medel har avsatts i Malmö stads budget för att utveckla fotbollsplanerna i Malmö. I detta ärende beskrivs den planerade utvecklingen av fotbollsplaner i Malmö under perioden 2021- 2024

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska beställa omläggning av grusplanen på Gullviksborgs idrottsplats till konstgräs.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska beställa omläggning av en plan på Klagshamns idrottsplats till konstgräs.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska beställa omläggning av grusplanen på Oxievångs idrottsplats till konstgräs.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska beställa omläggning av grusplanen på Lindängens idrottsplats till konstgräs.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska beställa omläggning av grusplanen på Dalhems idrottsplats till konstgräs.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska beställa omläggning av grusplanen på Heleneholms idrottsplats till konstgräs.

Fritidsnämnden beslutar att förvaltningen ska utreda förutsättningarna för omläggning av grusplanen på Bulltofta idrottsplats till konstgräs.

Ishallsutredning 2021

Ishallarna i Malmö utgör ett viktigt inslag i utbudet av fritidsaktiviteter, såväl som anläggning för föreningsaktiviteter, och som anläggning för allmänhetens spontanaktiviteter.

Omfattningen av ishallar har varit konstant under en längre period. I ett växande Malmö är det av intresse att förstå behovet av ishallar samt hur nuvarande ishallar står sig avseende funktioner och teknisk livslängd. I detta ärende presenteras den rapport som tagits fram i samarbete med stadsfastigheter.

Fritidsnämnden godkänner upprättad rapport om ishallar i Malmö och ger förvaltningen i uppdrag att använda rapporten som underlag vid framtagande av kommande lokalbehovsplan.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag se över hur anpassade ishallarna är för personer med funktionsnedsättning.

Riktlinje för reklam i fritidsnämndens anläggningar

Fritidsförvaltningen har tagit fram riktlinjer för reklam i fritidsnämndens anläggningar. Riktlinjerna beskriver föreningar och organisationers möjlighet att ansöka om reklamrätt, grundprinciper för reklamrätt, vad som gäller när flera föreningar eller organisationer verkar i samma anläggning samt regler för reklamens innehåll och budskap.

Fritidsnämnden fastställer förslag till riktlinjer för reklam i fritidsnämndens anläggningar.

Uppföljningsrapport avseende Sofielunds Folkets Hus Förening

Under år 2020 genomfördes en fördjupad granskning av Sofielunds Folket Hus förening efter att förvaltningen hade nåtts av rykten om ekonomiska svårigheter, skulder och bristande ledning och styrning. Granskningen visade på brister i ledning och styrning av ekonomi och administration. Förvaltningen fick i uppdrag att följa upp föreningens arbete under 2021.

Förvaltningen konstaterar i sin uppföljning att föreningens vidtagna åtgärder har lett till förbättrad ledning och styrning av verksamheten, men det är inte tillräckligt för att Sofielunds Folkets Hus förening ska kunna anses vara en stabil och solid förening. I den uppföljande granskningen har förvaltningen konstaterat att föreningen inte uppfyller alla villkor för bidrag. Förvaltningen föreslår bland annat en återbetalning av bidrag.

Fritidsnämnden beslutar att godkänna uppföljningsrapporten avseende Sofielunds Folkets Hus Förening.

Fritidsnämnden beslutar att Sofielunds Folkets Hus förening blir återbetalningsskyldiga för den del av bidraget till kultur- och samlingslokaler som förutsätter att föreningen har anställd personal. Förvaltningen får i uppdrag att utreda och fastställa hur många månaders bidrag återbetalningsskyldigheten ska omfatta.

Fritidsnämnden beslutar att komplettera villkoren för att Sofielunds Folkets Hus förening ska få bidrag under år 2022 med att en representant från riksorganisationen Folkets Hus och Parker ska adjungeras till föreningens styrelsemöten.

Fritidsnämnden beslutar att kravet på att ha minst en person anställd avser hela bidraget för kultur- och samlingslokaler och att detta gäller fr.o.m. 2022-01-01.

Kompetensförsörjningsrapport 2021

I ärendet beskrivs förutsättningar och utmaningar avseende kompetensförsörjning av tre yrkesgrupper där förvaltningen upplevt utmaning att rekrytera och behålla personal.

Fritidsnämnden godkänner nulägesbeskrivningen av förvaltningens kompetensförsörjningsbehov.

Fritidsnämnden skickar ärendet vidare till kommunstyrelsen för fortsatt hantering.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att arbeta i enlighet med framtagen plan.

Remiss angående Bostadsförsörjningsprogram 2022-2026, Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadsnämnden har i samverkan med tekniska nämnden, arbetsmarknads- och socialnämnden och kommunstyrelsen tagit fram Bostadsförsörjningsprogram för Malmö 2022–26. Enligt Lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar är det varje kommuns ansvar att med riktlinjerplanera för bostadsförsörjningen i kommunen. Syftet med planeringen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder samt att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.

Fritidsförvaltningen har några synpunkter på programmet.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Malmöinitiativet Slopa hallkortsavgift för pensionärer i Atleticum EF20210283, Stadskontoret

Fritidsnämnden har fått ett Malmöinitiativ om att den nya hallkortsavgiften i Atleticum ska slopas. Pristillägget grundas i ett delegationsbeslut taget av fritidsförvaltningen som sedan fastställdes i fritidsnämnden prislista för 2022.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Särskild granskning 2021

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Här finns handlingar och beslut kring sammanträdets granskningar.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör