Pressinbjudan: Utdelning av Malmö stads kulturpris 2024

Den 7 juni är det dags att avslöja vem som får Malmö stads kulturpris 2024. På ceremonin sker även utdelning av stipendier till Malmö stads kulturstipendiater. Vi välkomnar press att delta på ceremonin.

Malmö stads kulturpris

Varje år delas Malmö stads kulturpris ut till en person som stått för värdefulla insatser i Malmös kulturliv. Priset riktas till personer som genom en mångårig kulturgärning berikat och utvecklat Malmös kulturliv och därmed gjort ett bestående avtryck. Kulturpriset består av en statyett samt en prissumma på 80 000 kronor. Bland tidigare pristagare finns bland annat Eva Rydberg, Nina Persson och BUFF Filmfestival.

På plats under ceremonin finns kulturpristagaren, kulturpriskommittén och Malmö stads kulturstipendiater.

Kulturpriskommittén:

• Carina Nilsson, ordförande kommunfullmäktige
  • Björn Gudmundsson, vice ordförande kommunfullmäktige
  • Anja Nordberg Sonesson, 2:e vice ordförande kommunfullmäktige
  • Janne Grönholm, ordförande kulturnämnden/ansvarigt kommunalråd
  • Hanna Sandberg, vice ordförande kulturnämnden
  • Anton Sauer, 2:e vice ordförande kulturnämnden
  • Annika Cedhagen, kulturdirektör

Malmö stads kulturstipendier

Varje år delas cirka tolv kulturstipendier ut inom olika konstområden. Stipendierna tilldelas enskilda personer och är av två slag, kulturstipendier för konstnärlig utveckling och kulturstipendier för värdefulla insatser. Därtill tilldelas en kulturutövare ett stipendium till minne av Gunni Johansson. Årets kulturstipendiater kommer finnas på plats under ceremonin för att tilldelas sina diplom.

Tid och plats

Var: Malmö Rådhus, Knutssalen