Foto: Matilda Thulin

Pressinbjudan: Ny utställning om tillväxt på Malmö Museer

Den 1 april 2022 öppnar Malmö Museer Tillväxt – vad är det? En utforskande och lekfull utställning som uppmuntrar till samtal om den dominerande synen på tillväxt.

Tid & plats

• Utställningen visas 1 april–6 november 2022

• Malmö Museer, Slottsholmen, Malmöhusvägen 6

Pressvisning

31 mars kl 10-11.
På pressvisningen deltar utställningsproducent, utställningschef, Lina Fogelberg och Petra Trobäck från Morphosis samt representant från Kossmanndejong.

Om utställningen

Begreppet tillväxt har kommit att handla nästan enbart om ekonomi, men det finns många andra sätt att prata om tillväxt. Malmö Museers nya utställning Tillväxt – vad är det? tar med besökaren på en utforskande resa. I denna upplevelseutställning möter besökarna sju större installationer som på olika sätt uppmuntrar till tankar om vad tillväxt skulle kunna vara. Den dominerande bilden av evig tillväxt som ett mått på framgång ifrågasätts och utställningens upphovspersoner hoppas att den ska leda till samtal och diskussion.

Utställningen är skapad av duon Lina Fogelberg och Petra Trobäck, tillsammans med den internationellt erkända designstudion Kossmanndejong har de skapat en utställning som uppmuntrar till nya perspektiv och reflektion.

—Vi hoppas att besökaren ser utställningen som ett utrymme att utmana sina egna idéer om tillväxt och öppna upp för det oväntade. Här finns inga svar på mänsklighetens problem. Svaren vi söker kan inte hittas i nationer, religioner eller institutioner, inte heller inom politiken, ekonomin eller ekologin. Ingen kommission, grupp eller individ kan komma fram till utmaningarnas lösning, för svaren vi söker finns i relationerna mellan dem, säger Lina Fogelberg och Petra Trobäck.

Malmö Museer jobbar med hållbarhet i såväl utställningsproduktion som materialval. Cirka 95% av utställningsmaterialet i Tillväxt- vad är det? kommer att återanvändas. Armeringsnäten är inlånade och kommer efter utställningsperioden att återlämnas till försäljaren och så småningom att användas i byggbranschen. Annat material kommer att lämnas till lokala kreativa verkstäder samt få nytt liv via till exempel stadsmissionen.

— Det är fantastiskt att vi kan presentera en utställning om tillväxt, ett begrepp som vanligtvis förknippas med konsumtion, och att samtidigt kunna återanvända nästan allt material efteråt, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.

Utställningen Tillväxt är en del av ett samarbete kring tillväxt, pengar och rättvisa tillsammans med Malmö Stadsteater och Malmö Konstmuseum. Den är framtagen med stöd av Tillväxtkommissionen, ALMI Skåne, Malmö universitet och VA Syd.

Mer information om utställningen: www.malmo.se/museer

Kontakt

• Utställningsproducent Johanna Rylander, 0734-353855, johanna.rylander@malmo.se
  • Utställningschef Josefine Floberg, 0707-980500, josefine.floberg@malmo.se