OBS ÄNDRAD TID! Pressinbjudan: Malmö sprider sina kunskaper om hållbar utveckling till resten av världen – Står värd för konferens om grön ekonomi

OBSERVERA ATT TIDPUNKTEN FÖR PRESSKONFERENSEN ÄR ÄNDRAD

Malmö 2011 09 29

Inför det stundande Rio+20-mötet i Rio de Janeiro anordnar EU:s regionkommitté, Malmö stad och FN:s miljöprogram UNEP en konferens i Malmö den 2-4 oktober, Mot Rio+20 - lokala och regionala åtgärder för en grön ekonomi. Här samlas borgmästare från europeiska kommuner och regioner för att diskutera och gemensamt bestämma vilka miljöfrågor som ska lyftas upp på den kommande FN-konferensen om hållbar utveckling i Rio de Janeiro nästa år. Malmö får här en möjlighet att sprida stadens kunskaper om hållbar utveckling och grön ekonomi till resten av världen.

I samband med mötet hålls det en presskonferens i Damsalongen i Rådhuset den 4 oktober klockan 10:00 där Mercedes Bresso, ordförande för EU:s Regionkommitté och Ilmar Reepalu, (S), ordförande i kommitténs miljöutskott, deltar tillsammans med Derek Eaton från FN. Presskonferensen kommer att hållas på engelska.

Press och media är välkomna att närvara under hela eller delar av konferensen, som till exempel under den guidade bussturen, välkomstmottagningen i Turning Torso eller när fotografen Mark Edwards presenterar ”Hard Rain – A journey around the world from the past to the future that is our to change”.

Föranmälan görs till Åsa Waldemarsson, 040-34 11 06, asa.waldemarsson@malmo.se

I de bifogade filerna finns konferensprogrammet.

Den andra oktober är det endast en välkomstmottagning i Turning Torso mellan klockan 18:00 och 19:30.