Bild: ©Ken + Julia Yonetani, Crystal Palace: the great exhibition of the works of industry of all nuclear nations, 2012-16, Foto: Polly Yassin/Bildmuseet Umeå Universitet

Pressinbjudan: Invigning av Perpetual Uncertainty på Malmö Konstmuseum med Isabella Lövin

Fredagen den 23 februari invigs Perpetual Uncertainty – konst och radioaktivitet. En utställning som undersöker radioaktivitet och strålning och hur dessa förändrar inte bara jorden vi lever på utan även vårt sätt att se på minne, kunskap och tid.

– Det är en utställning med nyligen producerade verk av över trettio konstnärer som på olika sätt undersöker hur strålning förändrar vårt sätt att se världen, säger Ele Carpenter, utställningens curator.

Vissa av verken handlar om mer specifika fall, som olyckorna i Tjernobyl och Fukushima. Andra lyfter frågor om tid och hur vi kommunicerar kring den slutförvaring av kärnavfall som gör vissa platser osäkra för en lång tid framåt. Hur berättar vi till exempel för människor som lever om 100 000 år om vårt radioaktiva avfall? Går det ens att föreställa sig hur världen kommer vara då? Kommer det att finnas människor? Vilket språk kommer de tala?

– Verken i utställningen undersöker kärnkraftens olika stadier. Från uranbrytning, vapenproduktion och provsprängningar till energiproduktion, olyckor och slutförvaring av kärnavfall, säger Ele Carpenter.

Utställningen ger perspektiv på hur det är att leva idag. Sju år efter olyckan i Fukushima och 32 år efter Tjernobyl. En tid där provsprängningar och upprustning av kärnvapen påminner oss om hotet av ett kärnvapenkrig, och där paraplyorganisationen ICAN tilldelas fredspriset för sitt arbete mot kärnvapen. Men också en tid där vi bara är precis i början av den närmast oändliga tid som radioaktivt avfall måste förvaras innan det slutar vara aktivt.

Perpetual Uncertainty invigs den 23 februari av Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat samt vice statsminister och Ele Carpenter, curator. Utställningen är öppen fram till den 26 augusti. Till utställningen hör ett rikt program med talare som Helena Granström och Bodil Jönsson samt visningar, föreläsningar och rundabordssamtal.

Perpetual Uncertainty är producerad av Bildmuseet, Umeå universitet och kuraterad av Ele Carpenter, Goldsmiths University of London.

Medverkande konstnärer: James Acord, Shuji Akagi, Lise Autogena och Joshua Portway, Erich Berger och Mari Keto, Nick Crowe och Ian Rawlinson, Don’t Follow the Wind, Finger Pointing Worker, Dave Griffiths, Isao Hashimoto, Erika Kobayashi, David Mabb, Cécile Massart, Eva och Franco Mattes, Yelena Popova, Susan Schuppli, Shimpei Takeda, Kota Takeuchi, Jon Thomson & Alison Craighead, Suzanne Treister, Andy Weir, Robert Williams och Bryan McGovern Wilson samt Ken + Julia Yonetani.

Program 23 februari

12.30 Lunchsallad (obs anmälan krävs!)
13.00 Pressvisning av utställningen med Ele Carpenter, Isabella Lövin närvarar
14.00 Utställningen invigs av Isabella Lövin, vice statsminister

Anmälan till pressvisning sker till Disa Torbjörnsdottir, kommunikatör disa.torbjornsdottir@malmo.se, eller 073 671 1860

Läs mer om utställningen: Perpetual Uncertainty

Mer om Ele Carpenter:

Ele Carpenter är curator och bosatt i London där hon undervisar på Goldsmiths University. Hennes senaste forskning undersöker nukleär estetik och tar form i utställningar, publikationer, rundabordssamtal och samarbeten med olika konstorganisationer och så kallade nuclear agencies.

Ele Carpenters forskning kring ”nukleär kultur” började 2011 då hon blev inbjuden att producera ett konstprojekt som svar på demonteringen av brittiska atomubåtar i diskussion med den rådgivande gruppen för demontering i Storbritannien. Denna forskning fick henne att intressera sig för vår tids erfarenheter av att leva i en kärnkraftsekonomi.

Bland hennes tidigare utställningar och rundabordsdiskussioner kan nämnas Perpetual Uncertainty på Bildmuseet, Umeå universitet (2016-17) och Z33 House of Contemporary Art, Hasselt, Belgien (2017); Material Nuclear Culture på KARST i Plymouth, Storbritannien (2016) samt Actinium på S-AIR i Sapporo, Japan (2014).

Ele Carpenter har även organiserat fältforskningsresor till kärnkraftsanläggningar i Belgien och Fukushima i Japan och till Devonport och Low Level Waste Site i Drigg, Cumbria, båda i Storbritannien. Ele Carpenter föreläser regelbundet i europeiska forskningsnätverk som Nuclear History Group, Storbritannien m fl.

Projektet genomförs med stöd av Bildmuseet, Z33, The Arts Catalyst, Arts Council England, AHRC Early Career Research Fellowship, Daiwa Foundation, och med stöd av Goldsmiths University of London i arbetet med the Nuclear Culture Research Group.