Del av kampanj som uppmanar Malmöbor att hålla avstånd

Pressinbjudan: I Malmö är det nära till allt, men nu behöver vi hålla avstånd

Vårvädret lockar många Malmöbor ut på gator och torg. Med tanke på coronaviruset är det viktigt att vi håller avstånd mellan varandra och inte vistas för många på samma plats. För att uppmana till försiktighet och hänsyn kommer Malmö stad att gå ut med en informationskampanj som uppmanar Malmöborna att hjälpas åt med att hålla avstånd. Budskapen kommer främst att synas på skyltar på populära platser utomhus och på digitala skärmar i busskurer och vid stationerna.

Den 30 april klockan 11.15 sätts den första stora skylten ut i Magistratsparken av Andreas Schönström (S), kommunalråd för teknik och service, och Simon Chrisander (L), miljökommunalråd.

Våren och den rådande situationen med coronaviruset gör att många väljer att träffas utomhus på olika platser i vår stad. Det är både härligt och bra att vara utomhus, men det är viktigt att vi håller avstånd till varandra i dessa tider.

– Malmö är inte bara en stad, det är också en attityd. Vi har tagit oss igenom svåra perioder förut. Den här gången håller vi ihop genom att hålla avstånd mellan varandra. Det finns gräsmatta, parkbänkar, sandstränder, trottoarer och torgyta så att det räcker till alla ändå, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd för teknik och service.

Folkhälsomyndigheten betonar det personliga ansvaret - v­ar och en i Sverige har ett ansvar för att förhindra spridning. Alla större sociala sammanhang bör undvikas. Det är också viktigt att människor håller avstånd till varandra.

Budskap till Malmöborna i vårvädret
Det personliga ansvaret är lätt glömt i vårsolen. Malmö stad kommer därför att, på populära publika platser, sätta upp information som uppmanar Malmöborna att hålla avstånd och ta hänsyn till varandra. På digitala skärmar i busskurer och på interaktiva skyltar vid stationer kommer budskapet att visas animerat.

– I den här krisen behöver alla Malmöbor ta ett ansvar för att minska smittspridningen. Om vi är duktiga på att hålla avstånd mellan varandra så kan vi slippa de hårdare restriktioner som vi ser i många andra länder. Därför vill vi informera om vad den enskilde Malmöbon kan göra för att hjälpa till, säger Simon Chrisander (L), miljökommunalråd.

Rutiner kring torghandeln har förstärkts
För att minska trängsel vid torghandeln på Möllevångstorget har fastighets- och gatukontorets rutiner kring handeln ytterligare stärkts med informationsskyltar och avstängningsstängsel som syftar till att minska trängsel i köerna. Dessutom finns det alltid en torgvakt på plats och som har uppsikt över köer och försäljning. Alla kunder och besökare på torghandeln har ansvar att respektera regler som gäller.

Fler kontroller på uteserveringar
Restauranger och caféer ska se till att det inte bildas köer eller uppstår trängsel. Alla gäster har ett ansvar att respektera Folkhälsomyndighetens riktlinjer och de regler som restaurangerna har satt upp.

Malmö stads miljöförvaltning utför kontroller på restauranger med fokus på uteserveringar med anledning av covid-19. Inspektörerna informerar, för dialog och följer upp med en ny kontroll om det behövs. Om restaurangerna inte anpassar verksamheten efter Folkhälsomyndighetens föreskrift, lämnas ärendet vidare till Smittskydd Skåne, vars smittskyddsläkare kan besluta om eventuell stängning. Miljöförvaltningen har gjort ett stort antal kontroller i flera av Malmös restaurangtäta områden och kommer att fortsätta med insatserna, vid olika tider på dygnet under pandemin.

Pressinbjudan
Press är välkommen att delta när den första stora skylten sätts ut från en kranbil i Magistratsparken torsdag den 30 april klockan 11.15. Andreas Schönström (S), kommunalråd för teknik och service, och Simon Chrisander (L), miljökommunalråd, deltar.

Utskickat av Annika Blomquist, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, 0709 34 14 79

Fastighets- och gatukontoret: Annika Blomquist

Presskommunikatör Fastighets- och gatukontoret 0709-34 14 79