Preliminära antagningen till gymnasiet klar

Elever som sökt gymnasieskola i Malmö, övriga Skåne samt västra Blekinge har nu fått resultatet av den preliminära antagningen till nationella program. Eleverna kommer inom kort att kunna se sitt eget antagningsresultat samt aktuella meritvärden för alla program på www.skånegy.se. Informationen om meritvärden per program är öppen för alla att se.

Inför hösten 2012 söker eleverna 12 yrkesprogram, 6 högskoleförberedande program samt International Baccalaureate. Inom dessa 19 program finns i Malmö 173 olika sökalternativ baserat på program, inriktning och skola. I Malmö har antagning gjorts till samtliga gymnasieskolor varav 12 kommunala och 24 fristående. Till de nationella programmen på dessa skolor har 3949 elever sökt i första hand varav 2735 är behöriga. 2739 elever är antagna varav 2224 på sitt förstahandsval.

Precis som i resten av landet är andelen ansökningar till yrkesprogrammen få, endast 35 procent. Tillbakagången startade redan 2010 men märktes markant 2011 i och med den nya gymnasiereformen.

Störst program är precis som tidigare samhällsvetenskapsprogrammet följt av naturvetenskapsprogrammet och ekonomiprogrammet.

Vid den preliminära antagningen finns lediga platser på alla program utom International Baccalaureate, dock inte alltid på den skola eller inom den inriktning som eleverna önskat. Jämfört med tidigare år är det dock väldigt få program och inriktningar som inte kunnat erbjuda plats till behöriga sökande.

Inför den preliminära antagningen har 14 ansökningsalternativ i Malmö strukits av utbildningsanordnaren. De sökande är meddelade och finner även information om dessa strykningar på www.skånegy.se.

Den 25 april till 15 maj är det möjligt att göra omval. Den 3 juli presenteras den slutliga antagningen baserad på elevernas slutbetyg från grundskolan.

I de bifogade dokumenten finns meritvärden vid den preliminära antagningen till nationella program i Malmö 2012 samt antalet sökande till de olika programmen och gymnasieskolorna i Malmö 2012.

För ytterligare information kontakta:
Ann-Sofie Nordh
Chef för antagningsenheten