Öresunds Funkis

Populär brygga förbättras till nästa badsäsong

Öresunds Funkis är en populär och välbesökt badplats på Ribban som är särskilt anpassad för personer med funktionsvariationer. Nu ska den förbättras och få en helt ny ramp.

Stormarna Malik och Nora som drog fram under våren förra året gick hårt åt Öresunds Funkis. Den yttre bryggan havererade och har återställts, men nu görs ytterligare renoveringar för att förlänga badplatsens så kallade tekniska livslängd.

Den inre delen av bryggan ska bytas ut samtidigt som den höjs för att bättre kunna hantera årliga stormar och höjda vattennivåer. Samtidigt breddas bryggan, får nya trappor och en ramp samt barnanpassade och tillgänglighetsanpassade räcken och ledstänger.

Ombyggnationerna påbörjas i höst och ska vara klara till badsäsongen nästa år. Vissa återställningsarbeten kommer att genomföras under hösten 2024.

På sitt sammanträde sa tekniska nämnden ja till att renovera och förbättra Öresunds Funkis för nio miljoner kronor samt driftskostnader.

– Ombyggnationen gör att platsen kan användas under lång tid fram över och med förbättringarna ser vi till att bryggan fortsatt är en uppskattad badplats för de som behöver. Genom att göra en rejäl renovering blir badet mer tillgängligt och får en längre livslängd samtidigt som det löpande underhållsarbetet blir mindre kostsamt, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik.

– Ett dopp i Öresund är en av sommarens höjdpunkter. Självklart är det något som ska vara tillgängligt för alla Malmöbor, oavsett funktion. Därför är jag mycket glad att vi nu ska rusta upp, framtidssäkra och även höja kvaliteten på funkisbadet, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– Havet är en viktig del av Malmö och tillgängligheten till vattnet ska vara en självklarhet för alla Malmöbor. Investeringen vi gör nu är för att skapa en långsiktig hållbarhet i badplatsen vilket stärker möjligheten för fler att delta i samhället på lika villkor, en möjlighet att ta del av det som gör Malmö så unikt, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20