Planeringen av Malmös Botaniska trädgård har börjat

Malmö stad genom Gatukontoret har arrangerat och genomfört parallella uppdrag för att ta fram ett program för en kommande botanisk trädgård i Lindängelund - som en del av en 80 hektar stor park i södra Malmö. Uppgiften har handlat om att föreslå innehåll och gestaltningskoncept för trädgården men också om att planera ett fungerande och attraktivt park- och rekreationsområde i denna del av Malmö med Lindängen, Fosie som närmaste stadsdel

De parallella uppdragen har genomförts av fem landsapsarkitektföretag -  Schönherr landskapsarkitekter Köpenhamn, Ramböll Malmö och Stockholm, NOD - NaturOrienterad Design AB Stockholm. Sydväst landskapsarkitektkontor AB Malmö, SLA - Stig L Andersson landskapsarkitekter i Köpenhamn.

Bedömningsgruppen under ledning av Malmös stadsträdgårdsmästare Gunnar Ericson säger i sitt yttrande att "Huvudkonceptet för den kommande trädgården och parken är att ge besökarna unika upplevelser och rekreationsmöjligheter. Estetiskt samt även pedagogiskt och folkbildande kommer parken att bidra till Malmös redan förnämliga utbud av stadsparker, trädgårdar och naturområden och bli en betydelsefull del i begreppet "Malmö - Parkernas stad". Parken kommer givetvis även att fungera som en vardagspark för promenader, solbad, picknick, hundrastning, lek och motion".

Visionen för den botaniska trädgården föreslås preliminärt att vara "Malmös botaniska trädgård, Lindängelund - sprider fröer, färger, kunskap och upplevelser för att en mångfald av vackra växter alltid skall gro. Trädgården skall stimulera både känsla och intellekt och inspirera till Malmös hållbara utveckling"

Det programförslag som redovisades av Sydväst landskaparkitekter bygger på en grundstruktur och ett innehåll som är mycket utvecklingsbart för områdets konkreta disposition och planering. Andra redovisningar bidrar med andra aspekter - bland annat visar de på vikten av att etablera en långsiktigt hållbar arbetsprocess där många kan bidra med idéer och få förverkliga dessa.

Tekniska Nämnden har fått en redovisning av utredningsmaterialet och dess ordförande Emmanuel Morfiadakis säger "det är en spännande och viktig möjlighet som öppnar sig när kommunfullmäktige snart kan fatta de definitiva besluten om en botanisk trädgård i Malmö. "Parkernas stad" kan få en ny huvudattraktion som kommer att ge genklang vida omkring. Jag gillar speciellt upplägget att erbjuda besökarna en mycket vacker trädgård och att därigenom inspirera till vidare studier och kunskapstörst. Den folkbildande tanken som bygger på upplevelser är ett starkt koncept - genom den kan vi förverkliga visionen om ett hållbart Malmö"

Gatukontoret kommer att slutföra utredningen om den botaniska trädgården fram till i september månad. Arbetet leds av projektledare John Lepic. Närmast skall programmet kompletteras med kostnadsberäkningar, etappindelning, ytterligare några utredningar samt en fördjupad bearbetning av områdets dispositionsplan

Stadsträdgårdsmästare Gunnar Ericson 0708 - 341397
Projektledare John Lepic 0739 - 713169