Parkeringsplats i Pildammsparken föreslås bli grön oas

Parkeringsplats i Pildammsparken föreslås bli grön oas

Poppeludden i Pildammsparken har gjorts om och blivit en lugn, grön plats med utsikt över dammen. Nu finns ett förslag på hur parkeringsplatsen intill ska byggas om för att förstärka den gröna och lugna miljön och knyta ihop Poppeludden med parken.

Parkeringsplatsen är belägen på Centralplatsen som är en del av Pildammsparkens geometriska grundstruktur där flera av parkens huvudaxlar och siktlinjer möts, bland annat siktlinjen tvärs över tallriken och vidare mot det gamla vattentornet. Förslaget är att ersätta parkeringsplatsen med ett torg som kan användas som mötesplats och för arrangemang på ett sätt där grundstrukturen är synlig.

På torget ska det planteras träd som tillsammans med buskar och perenner skapar en lummig och grönskande parkmiljö och ger behaglig skugga under sommaren. Det blir flera stora solitärträd som med sina sirliga trädkronor bidrar med ett vackert krontak. Under träden ska det finnas sittplatser. På torget ska det också anläggas en vattenspegel som under vinterhalvåret skulle kunna omvandlas till en skridskobana och bli en attraktion året om.

Förslaget är också att placera ett nytt konstverk på platsen och ge utrymme åt så kallade mindre upplåtelser för att skapa möjlighet för besökare att till exempel kunna köpa en kaffe, glass eller liknande.

– Parkeringsplatsen är en ytterst liten del av parken som med planerna får ett lyft och en ny betydelse som bidrar till Centralplatsens attraktion och Pildammsparkens helhet, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

– Med det här förslaget skapar vi en oas i oasen. Pildammsparken är en av våra mest omtyckta och välbesökta parker. När vi ersätter parkeringarna som tar plats och inkräktar på parkkänslan frigörs plats för att leka och umgås, till uteserveringar och fler träd och grönska. På det här sättet får vi en hälsosammare stad som är bra för den biologiska mångfalden, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– Nu gör vi om parkeringsplatsen i Pildammsparken till ett grönskande torg vilket knyter ihop området med resten av parken. Med fler träd, buskar och sittplatser omvandlas området till en inbjudande mötesplats som förstärker parkens gröna och inbjudande miljö, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Kontaktpersoner:

Andréas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16