Parkeringsavgift dygnet runt kommer införas i Malmö i områden som har avgift dagtid. Införandet startar i november 2021.

Parkeringsavgift dygnet runt införs i Malmö

Med start i november 2021 kommer en ny parkeringsavgift att införas i Malmö. Den innebär att det i regel kommer att kosta två kronor i timmen att parkera på kvällar, nätter och helger i de områden som har avgift dagtid. I vissa områden i Malmö där många parkerar kommer även tiden för ordinarie parkeringsavgift att utökas.

Beslutet att införa avgift dygnet runt togs av Tekniska nämnden i mars 2021. Bakgrunden är att Malmö är en stad som växer och förtätas. Samtidigt så vill fler boende, företag och besökare röra sig på samma yta även kvällar, nätter och helger. Därför finns det ett stort behov av att anpassa parkeringsvillkoren och utöka de tider och dagar som parkeringsavgiften ska gälla för att bibehålla en fungerande stad.

- Vi vill förbättra rörligheten bland bilister i Malmö idag. Målet med att införa avgift dygnet runt är att såväl de centrala delarna som bostadsområden i övriga Malmö ska bli mer tillgängliga för de som behöver parkera under kvällar, nätter och helger. Det kan handla om allt från varuleveranser till de som behöver handla eller hämta barn på träning efter jobbet. Det ska även skapa bättre möjligheter för boende att hitta en ledig plats för bilen nära hemmet, säger Joakim Florén som är enhetschef på trafikregleringsenheten på fastighets- och gatukontoret.

Först ut att få avgift dygnet runt är områdena Gamla staden, Slussen, Davidshall, Lugnet, Dammfri, Ellstorp, Rörsjöstaden, Värnhem och Östervärn. Därefter följer resten av Malmös totalt 34 områden som har parkeringsavgift dagtid. Områdena Hyllievång, Kalkbrottet, Västra hamnen och Elinelund som även innan ändringen har haft avgift på kvällar, nätter och helger kommer från och med 1 november att få lägre avgift dessa tider.

Införandet kommer att ske i etapper och beräknas vara klart 2023.

malmo.se/avgiftdygnetrunt finns mer information om avgiften och den beräknade tidplanen samt vad det innebär för boende och besökare i Malmö.

Kontakt

Joakim Florén, enhetschef, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, joakim.floren@malmo.se, 0709-341374

Adrian Hörnquist, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad,
    adrian.hornquist@malmo.se, 0734-009620