fotograf: Roger Nellsjö

Parasportförbundet FIFH Malmö är årets mottagare av Eleonorapriset

Stoltheten gick inte att ta miste på idag när Paul Hansson och Peter Nilsson från parasportförbundet FIFH Malmö tidigare idag tog emot Eleonorapriset till minne av Eleonora Aldin under en ceremoni i funktionsstödsförvaltningens lokaler i Malmö.

Föreningen får priset för sitt uthålliga engagemang och vilja att ständigt utvecklas inom parasporten. Genom att personer med funktionsnedsättningar ges samma möjligheter till att tävla och motionera bidrar föreningen till ett mer inkluderande och socialt hållbart samhälle för alla.

– Vi är väldigt stolta och hedrande över uppmärksammas i de här sammanhang, särskilt i år när vi arbetat intensivt med bland annat Special Olympics och initiativet för Ukraina. Det här priset ger oss mer energi att fortsätta. Så ett sort tack till alla involverade, inte minst till Eleonoras föräldrar för ert starka engagemang i de här frågorna, säger Peter Nilsson vid FIFH Malmö.

Funktionsstödsnämnden, som delar ut priset, anser att FIFH Malmö har lyft parasporten till en professionell nivå och skapat förutsättningar för både elitsatsande parasportutövare och motionärer med funktionsnedsättningar i alla åldrar och medverkar på så sätt till ett mer tillgängligt Malmö.

– Vi är verkligen stolta över FIFH för de insatser som ni gör dagligen. De är oerhört värdefulla för att ta oss fram mot målet att skapa ett mer tillgängligt och inkluderande samhälle. Min största tacksamhet riktas till er i FIFH och alla andra nominerade å Malmö stads vägnar, säger Roko Kursar (L), funktionsstödsnämndens ordförande.

– FIFH Malmö, ni förverkligar drömmar, river barriärer och visar att ingenting är omöjligt. Ni är fantastiska ambassadörer för parasporten och för idrottsrörelsen i sin helhet. Ni är värdiga vinnare av Eleonorapriset 2022, säger Eleonora Aldins pappa Richard Lundqvist.

Fakta om Eleonorapriset

I augusti 2019 inrättade funktionsstödsnämnden i Malmö stad ett pris för att hedra och uppmärksamma initiativ som främjar rätten till lika värde och livsmöjligheter för Malmöbor med funktionsnedsättning. Priset gavs namnet ”Eleonorapriset”.

Eleonorapriset är uppkallat efter Eleonora Aldin. Eleonora föddes med en sällsynt genmutation som ledde till omfattande funktionsnedsättningar och vårdbehov. Eleonora dog tre och ett halvt år gammal. Eleonoras föräldrar har varit delaktiga i framtagandet av priset och genom att uppkalla det efter Eleonora uppmärksammas personer med funktionsnedsättningars rätt att leva och uppleva livet precis som alla andra.

För ytterligare information, kontakta:
Jesper Salö, nämndsekreterare, 0708–112547, jesper.salo@malmo.se
Tena Kotvas, politisk sekreterare till Roko Kursar, 0704-975285, tena.kotvas@malmo.se