Påminnelse om pressvisning i Fotografins rum, Malmö Museer, idag kl 11.

Den 29 november, lagom till FN:s miljökonferens i Köpenhamn, öppnar Malmö Museer två utställningar i Fotografins rum. De belyser hållbarhet ur olika perspektiv. Pripyat - tusen år av ensamhet och Rosengård en vanlig dag ställer frågor kring hot och möjligheter. Hur ska vi greppa de komplexa utmaningar vårt samhälle står inför idag? Hur påverkar våra dagliga val våra liv idag och i framtiden?

Pressvisning: Idag onsdag 25 november kl 11.00. Plats: Kommendanthuset, Malmö Museer.
Välkomna!

Pripyat -1000 år av ensamhet berättar i bild och text om den evakuerade staden Pripyat i ett förgiftat landskap tre kilometer från den havererade reaktorn i Tjernobyl. Merja Diaz (fotograf) och Kristina Berggren (intendent) från Malmö Museer besökte den avstängda zonen under fyra dagar i augusti 2009.

Rosengård en vanlig dag berättar om människor som lever i en omtalad stadsdel i Malmö och på det vardagliga liv som inte hamnar i nyhetsflödet. Ett tjugotal personer har av journalisten Maria Rydhagen och fotografen Thomas H Johnsson under en dag fått frågan: "Vad händer i dag?".

Merja Diaz, Malmö Museer, 0708 - 24 44 54.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00