Nya lekplatsen är inspirerad av boken Bröderna Lejonhjärta

Oxie får nästa temalekplats – Nangijala

Idag fredagen den 12 juni fattade tekniska nämnden beslut om att det ska byggas ännu en temalekplats i Malmö, vilket blir den 24:e i ordningen. Det är  Oxie som kommer att få en ny lekplats där du har möjlighet att besöka den magiska världen som utspelar sig i boken Bröderna Lejonhjärta.

Konceptet har tagits fram i samarbete med Astrid Lindgren AB och i dialog med förskolebarn och grundskolebarn i Oxie, detta i enlighet med Astrid Lindgrens egen syn på barnperspektivet.

– Det här blir en fantastisk plats både för barn och vuxna. Vi är glada att kunna bidra till att hylla Astrid Lindgren på det här sättet och ge fler möjlighet att träda in i hennes fantastiska världar. Med den här nya temalekplatsen stärker vi Malmös roll som den barnvänliga staden, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

Malmö stads lekplatsprogram från 2006 arbetar för att många områden ska få en temalekplats som även ska fungera som ett besöksmål. I dagsläget finns det 23 temalekplatser i Malmö.

– Programmet med temalekplatser är verkligen uppskattat. Med olika inspiration skapar vi både variation och annorlunda och stimulerande miljöer för barnen. Jag önskar att jag själv hade haft möjlighet att leka vid en sådan här fin lekplats när jag var barn, nu blir det istället ett perfekt ställe att åka till med barnbarnen, säger Håkan Linné (L), Vice ordförande i tekniska nämnden.

”Får du inspiration av dina egna barn eller barnbarn, när du skriver, det brukar man också fråga, och på det kan jag svara, det finns inget annat barn som kan inspirera mej än det barn som jag själv var en gång. Det är inte alls nödvändigt att man har egna barn för att skriva barnböcker. Man måste bara själv ha varit barn en gång – och så komma ihåg ungefär hur det var” /Astrid Lindgren

Läs mer om våra temalekplatser: malmo.se/temalekplatser

För mer information, kontakta:
Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden, 0709-116897, andreas.schonstrom@malmo.se
Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97, christoffer.karlsson2@malmo.se
Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden: 0701–893631, per-hakan.linne@malmo.se
Malin Magnusson, projektledare, 0731-428741, malin.magnusson@malmo.se

Fastighets- och gatukontoret: Christina Erlandsson