Öresundsregionen på världskartan

Med en budget på drygt 41 miljoner danska kronor går offentliga och privata intressenter samman för att sälja Öresundsregionen som en mötes- och upplevelsedestination på den internationella turistmarknaden. Det nya projektet, som sträcker sig över två år, blir också starten för att lansera Öresundsregionen i Kina. Danmarks Turistråd, HUR (Hovedstadens Udviklingsråd), Wonderful Cop enhagen, Position Skåne och Malmö Turism går nu samman med bland andra SAS och Kastrups Flygplats för att marknadsföra Öresundsregionen för affärs-och fritidsturister världen över. Tillsammans satsar man 41,4 miljoner Dkr i projektet International Marketing of the Oresund Region, IMO 2. Projektet, som startar 2005 och pågår i två år, blir en plattform för internationell marknadsföring och en kanal för att sälja regionens turismprodukter.Syftet är också att utveckla Öresund som en destination och göra regionen lättillgänglig för besökare. Det görs med hjälp av bland annat informationsmaterial, nya turistprodukter och nya koncept. IMO 2-projektet har två huvudmål. Dels att sätta Öresundsregionen på världskartan för turister, dels att sälja regionens alla attraktioner och erbjudanden till utländska turister. Målet är att skapa 100.000 extra hotellövernattningar under de kommande två åren. Det innebär en ökad omsättning på 165 miljoner Dkr och skapar 250 nya heltidsanställningar inom tu rismnäringen i Öresundsregionen. Dessutom räknar man med att Öresundsregionen ska få ökad uppmärksamhet i internationell media motsvarande ett värde av 50 miljoner Dkr. Det nya sälj-och marknadsföringsprojektet bygger vidare på det treåriga marknadsföringsprojektet IMO, som avslutas vid utgången av 2004. Detta projekt kommer då att ha skapat 250.000 extra övernattningar i regionen. Det motsvarar en omsättning på 410 miljoner Dkr och cirka 750 heltidstjänster inom turismnäringen. Det pågående IMO-projektet har som mål att bygga en plattform för varumärket Öresund och att marknadsföra regionen. Planen är att IMO 2 ska skörda frukterna av denna marknadsföringsinsats och inrikta sig på målinriktade säljaktiviteter. Nästa år koncentreras säljinsatserna på fem marknader; USA, Storbritannien/Irland, Italien, Tyskland/Schweiz och Kina. Det blir särskilt spännande att följa utvecklingen på den kinesiska marknaden. Hittills har det knappast varit möjligt för kineser att resa till Euro pa på vanligt turistvisum, men från den 1 september i år kan kineserna komma hit även med vanliga gruppresor. Position Skåne och Malmö Turism investerar tillsammans 5 miljoner kronor i projektet och för Malmö Turism är den gemensamma marknadsföringsplattformen av stor betydelse. Turistdirektör Lars Carmén på Malmö Turism: - Öresundsregionen är en bra plattform för oss och med det här projektet kan vi nå ut på olika marknader runtom i världen. Internationellt sett betyder det mycket för Malmö att kopplas samman med Köpenhamn. Det gemensamma utbudet är omfattande och har hög internationell kvalitet. Position Skåne glädjer sig över alliansen som betyder större internationell genomslagskraft för allt som Skåne och Öresundsregionen kan bjuda turister på. Position Skånes VD Björn Jonsson: - Genom projektet får vi unika möjligheter att nå ut på internationella marknader. Dit hade vi som enskilda aktörer annars haft liten möjlighet att nå. Förlängningen av projektet ger oss ocks å fortsatta värdefulla kontakter med media och researrangörsledet. Det blir också en sporre för fortsatt produktutveckling i Skåne. För närmare upplysningar: Projektledare: Elisabeth Milton Hemmingsen, tel. +45 3355 7429 Malmö Turism: Pressansvarig Elisabet Corengia, tel 040 34 22 05 Position Skåne: Pressansvarig Lena Birgersson, tel 040 20 96 02