Teknikens och Sjöfartens hus. Fotograf: Marcus Markusson

Öppningshelg på Teknikens och Sjöfartens hus

Den 26–27 oktober öppnar Teknikens och Sjöfartens hus på nytt efter att ha varit stängt för renovering av entré och ventilation. Under öppningshelgen invigs två helt nya utställningar och flera aktiviteter arrangeras i huset.

Antalet besökare på Teknikens och Sjöfartens hus har under flera år ökat och förväntas göra det även i framtiden. För att klara av belastningen har museet utfört renoveringar av entrén, kapprummet, toaletter och barnvagnsparkering. Huset öppnar nu dörrarna för första gången sedan renoveringarna påbörjades i början av året. Arbetet är också en del av förberedelserna inför den upplevelsearena med domteater och digitala labb som invigs i början av 2021.

– Vi är i full färd att få det mesta på plats inför öppningen. Entrén kommer inte vara helt klar i helgen, till exempel är museibutiken inte i ordning, men eftersom vi vet att många saknar att gå hit öppnar vi ändå, säger Andreas Olsson tillförordnad publikchef på Malmö Museer.

Under öppningshelgen invigs två helt nya utställningar på Teknikens och Sjöfartens hus. Natthav – en fotografisk upptäcktsresa av den prisbelönte författaren och fotografen Magnus Lundgren. Han visar genom ny fotografisk teknik upp en tidigare okänd och oexponerad vildmark i havets djup. Tick tack – en utställning om klockor och tid, där klockor och tidur från Malmö har en framträdande roll.

Klockan 10–17 lördag och söndag är besökarna välkomna att delta i flera olika aktiviteter, bland annat spännande eldshower med vetenskapstema, nyckelringsverkstad och workshop. Dessutom kommer U3-besättningen vara på plats i museets ubåt och berätta om hur livet ser ut under ytan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontaktperson:

Andreas Olsson, tillförordnad publikchef Malmö Museer.
andreas.olsson@malmo.se

Utskickat av Saskia Moquist, kommunikatör Kulturförvaltningen