Ökad kvalitet i omsorgen med fler heltidsanställda – delmål kan uppnås under året

Hälsa, vård och omsorgsnämndens satsningar för att öka andelen heltidsanställda fortsätter. Under 2022 tas fler steg för att nå målet som ska bidra till ökad kvalitet i äldreomsorgen.

För att skapa en modern och attraktiv vård- och omsorgsverksamhet av hög kvalitet krävs fortsatta satsningar på att öka andelen heltidsanställda. Trygga anställningar leder till ökad kontinuitet och högre kvalitet för såväl brukare som anhöriga och personal.

Att öka antalet heltidsanställningar och andelen medarbetare som arbetar heltid är prioriterat, särskilt bland yrkesgrupper där deltidsarbete är vanligt. Tidigare satsningar som gjorts har resulterat i att antalet heltidsanställda undersköterskor, vårdbiträden och sjuksköterskor har ökat. För medarbetare är trygga anställningar och möjligheten att arbeta heltid positivt, men det är också viktigt för Malmö stad som arbetsgivare att kunna erbjuda attraktiva anställningar för att kunna behålla och rekrytera medarbetare med rätt kompetens.

Målet om att erbjuda alla som vill en heltidsanställning kan snart vara uppnått

Målet är att alla som vill jobba heltid ska erbjudas en heltidsanställning. Under 2021 uppgick andelen heltidsanställda i hälsa, vård och omsorgsförvaltningen till 84,5 procent. I och med det fortsatta arbetet är chansen stor att alla som vill ha en heltidstjänst kan erbjudas det under 2022, vilket skulle vara 87 procent av alla anställda och ett viktigt delmål. Slutmålet om 90 procent heltidsanställda förutsätter att fler deltidsanställda motiveras att söka heltidstjänster.

– Satsningarna som görs för att öka antalet heltidsanställda ger resultat, vilket är oerhört positivt. Trygga anställningar är viktiga för att skapa ett bra och hållbart arbetsliv och för att öka kvaliteten i verksamheterna. Det är därför en av våra mest prioriterade frågor, säger Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för hälsa, vård och omsorg samt strategiska personalfrågor.

– Prioriterade satsningar på arbetsmiljö, utbildning och ledarskap skapar goda förutsättningar för personalen att driva ett långsiktigt och gott arbete. Därtill fortsatt kvalitetshöjning på måltider och de kommunala mötesplatserna samt IT stöd till våra årsrika brukare, säger Michael Högberg (L), förste vice ordförande i hälsa, vård och omsorgsnämnden.

Anders Rubin, 0706-36 26 77

Michael Högberg, 0730-32 46 46