Nyårsfyrverkerier i Malmö. Foto: Pierre Ekman

Nyårsfirandet är tillbaka i Malmö!

Sprakande krevader, spännande scenshow och magiska trick! Malmö stad avrundar 2021 i festens tecken. Den 31 december blir det nyårsfirande för både barn och vuxna.

2020 ställdes firandet in på grund av pandemin, men 2021 kan Malmöborna se fram emot det traditionsenliga fyrverkeriet vid tolvslaget. I år skjuts det upp från Nyhamnen och kan ses över stora delar av staden. Anna Lindhs plats, Posthusplatsen, Hjälmarekajen och Krankajen är fyra platser där det går att se fyrverkeriet extra bra.

- Vi ser fram emot ett mäktigt fyrverkeri som lyser upp nyårsnatten och som ger Malmöborna ett fint avslut på året och samtidigt en hoppfull start på 2022, säger Erland Weerasinghe, enhetschef för arrangemangsenheten på fastighets- och gatukontoret.

- Vi är många som längtat efter att avsluta 2021 och fira in det nya året.

Tidigare på nyårsafton återkommer en annan fin tradition. Barnens nyår äger rum på Stortorget i Malmö. Även det ställdes in 2020 som en följd av pandemin. Men denna gång kan barn och unga uppleva spännande trick signerade magikerna Malin Nilsson och Charlie Caper. Det blir elektronisk musik av musikern Niklas Ström och Joakim Moesgaard, gnistrande eldshow av Madame Fire och grymma dansnummer från Bowdown-dansarna Leonita Hassani, Sandra Wlodarska och Matilda Patrone. Akrobatnumret står Michiel Tange van Leeuwen för och dansstegen är det malmökomikern Emma Hansson Löfgren som lär ut. Firandet som pågår från kl. 13.00 avslutas med ett barnanpassat fyrverkeri kl. 17!

- Barnens nyår är en efterlängtad Malmötradition som är en perfekt inledning på nyårsafton. Årets firande bjuder inte bara på fyrverkeri utan även på en alldeles unik show som bara kommer kunna ses under firandet. Det blir garanterat magiskt, färgglatt och dansant för hela familjen, säger Lotta Ström, projektledare för Barnens nyår.

Mer info om nyår och fyrverkeriet vid tolvslaget, här: malmo.se/nyar

Mer info om Barnens nyår, här: malmo.se/barnensnyar

Kontakt

Erland Weerasinghe, enhetschef på arrangemangsenheten, fastighets- och gatukontoret, Malmö Stad, erland.w@malmo.se, 0709-342166