Nya lokaler för yrkesprogrammen

Ledningen för utbildningsförvaltningen föreslår i sin tjänsteskrivelse att Heleneholms gymnasiums barn- och fritidsprogram flyttas till Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium och att Rönnens gymnasiums vård- och omsorgsprogram flyttas till Universitetsholmens gymnasium. Syftet är att få ner lokalkostnaderna. Samtidigt föreslås ett omfattande utbildningscentrum för vuxnas lärande på Norra Sorgenfri gymnasium. Förslaget i sin helhet innebär en hyresbesparing på 7 miljoner kronor, en marginell övertalighet och skolor med en hållbar ekonomi.

I tjänsteskrivelsen till utbildningsnämnden föreslås utbildningsförvaltningen helt lämna Rönnens lokaler och flytta verksamheten till Universitetsholmens gymnasium. Undantaget är den del av vuxenutbildningen som berör Barn- och fritidsprogrammet vilket föreslås flytta till Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium.

Heleneholms gymnasium flyttar som tidigare beslutats till Malmö latinskola hösten 2013 med alla program utom Barn- och fritidsprogrammet.

Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium föreslås ta över barn- och fritidsprogrammet med tillhörande programinriktat individuellt val och yrkesintroduktion.

Att lämna nuvarande Rönnens lokaler innebär en nettohyresbesparing om 7 miljoner eller ca 4 500 kr/gymnasieelev. Ytterligare någon besparing blir det genom något färre administrativa tjänster. Totalt blir det bland den pedagogiska personalen endast fråga om marginell övertalighet.

– Det är en omorganisation som är absolut nödvändig för att få en ekonomi i balans. Den för också med sig flera positiva förändringar som att vi fyller det centralt belägna Universitetsholmens gymnasium. Och på Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium finns utrustning och kunnande som kan bidra till fortsatt utveckling av barn- och fritidsprogrammet. Där finns stora möjligheter till synergieffekter. Nu är det viktigt att processen inte tar för lång tid utan att all berörd personal så snart som möjligt får besked hur organisationen ska se ut, säger utbildningsdirektör Matz Nilsson.

I tjänsteförslaget får Norra Sorgenfri gymnasium 160 helårsplatser inom vuxenutbildningen, med bland annat SFI inriktad mot yrken inom byggbranschen. Förverkligas planen kommer även Norra Sorgenfri gymnasium att ha en ekonomi i balans.

25 juni tar utbildningsnämnden ställning till organisationsförslaget. Läsåret 2013/2014 ska det enligt planen vara genomfört.

För mer information kontakta:
Matz Nilsson, utbildningsdirektör, 0702-56 85 90
Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunalråd med ansvar för skola och välfärd, 0735-79 97 01

Vänliga hälsningar

Katarina Falk