Ny utvärdering av krisarbetet i samband med Reclaim the streets i Rosengård

Nu presenterar Rosengårds stadsdelsförvaltning en utvärdering av krisarbetet under Reclaim the streets som ägde rum i stadsdelen i augusti förra året. Utvärderingen visar på flera utvecklingsområden men också på att förvaltningen i grunden är väl rustade vid en kris.

Det är säkerhets- och beredskapsavdelningen vid stadskontoret i Malmö stad som har genomfört utvärderingen.

- Utgångspunkten är att krisarbetet så långt som möjligt liknar det ordinarie arbetet, att vi inte hittar på nya sätt att arbeta under en kris, säger Eva Ahlgren, stadsdelschef i Rosengård.

- Vi ser att förvaltningen är väl rustade vid en krissituation, och att vi till stor del kunde fullfölja vårt uppdrag även under denna manifestation, lägger hon till.

- Samtidigt finns det alltid områden som behöver utvecklas.

Utvärderingen pekar på ett antal områden som behöver utvecklas:

• Se över krisledningsplanen

Utvärderingen rekommenderar att krisledningsplanen i stadsdelen ses över. Framförallt med fokus på ansvar och roller.

• Utveckla samarbeten och bygga vidare på nätverk

Genom att fortsätta utveckla samarbetet med olika aktörer – polis, räddningstjänst, Region Skåne, fastighetsägare, föreningar m.fl. - i vardagen underlättas kontakter och samverkan vid en kris.

• Informations- och kommunikationsarbete

Krisledningsfrågorna och planen ska kommuniceras för att öka kännedomen och skapa trygghet i arbetet. Det handlar om att informera om stadsdelsförvaltningens beredskap inför eventuella krissituationer.

Utvärderingen rekommenderar att stadsdelsförvaltningen bygger nätverk kring informations- och kommunikationsfrågorna.

• Öva krisledningsarbete

• Underlag för självutvärdering

En självutvärdering i form av enkät som skickas direkt efter att en krisledning avslutats till samtliga inblandade aktörer kan ge snabb bild av hur arbetet fungerade.

Bakgrund

I samband med att Reclaim the street manifestationen genomfördes i Rosengård den 22 augusti 2009 aktiverades Rosengårds krisledningsplan. En krisledningsorganisation enligt planen aktiverades den 11 augusti och avslutades den 24 augusti 2009.

www.malmo.se/rosengard

För kommentarer: Eva Ahlgren, Rosengårds stadsdelsförvaltning, 040-34 63 70, 0708-34 38 50, eva.ahlgren@malmo.se

Peo Klang, samordnare på säkerhets- och beredskapsavdelningen vid stadskontoret i Malmö stad, 0768-472824, peo.klang@malmo.se

För ytterligare information: Dick Fredholm, informationschef i Rosengårds stadsdelsförvaltning, 040-34 63 13, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se