Appoteket samlar appar som stöd för personer med funktionsnedsättning och är fri att använda för alla.

Ny tjänst ska öka självständighet och minska digitalt utanförskap

Idag den första november lanseras en ny digital tjänst som kan bidra till självständighet och motverka digitalt utanförskap för människor med funktionsvariationer. Tjänsten Appoteket, som är utvecklad i funktionsstödsförvaltningen i Malmö stad, samlar appar och digitala stöd och vänder sig i första hand till medarbetare som jobbar nära personer med utökat behov av stöd i sin vardag, men är fri att användas av alla.

Grundtanken bakom Appoteket är att medarbetare har god kännedom om personerna de arbetar nära och vilka behov de har. Ofta är dock deras kunskap sämre om hur relevanta digitala stöd kan underlätta deras vardag och bidra till självständighet. Appar och digitala stöd har blivit en självklarhet i våra liv och hjälper oss med stort och smått. Det kan gälla att hålla koll på möten via kalendern eller alarmklockan i mobilen. Men för människor med kognitiva och kommunikativa nedsättningar är digitala stöd inte alltid en lika stor självklarhet – även om behovet i många fall är större.

Det finns mängder av användbar och anpassad teknik som möter en lång rad behov och ger nya möjligheter men ofta saknas kunskap om den vilket leder till ett digitalt utanförskap för många grupper i samhället.

Tjänsten Appoteket är ett nytt sätt att samla appar och digitalt stöd tillsammans med information om hur tekniken kan användas för att maximera nyttan för personer med olika funktionsnedsättningar.

- Det har aldrig funnits bättre möjligheter till att använda digitala stöd för att individanpassa stödet som brukare får, men värdet skapas först när tekniken når individen, säger Fabian Roslund, projektledare för Appoteket och som tidigare arbetat på LSS-boenden.

För att göra det enkelt att hitta har apparna sorterats i olika kategorier såsom minne och tidsuppfattning, samt målgrupper såsom autism, funktionsnedsättning eller psykisk hälsa. Utbudet kan också filtreras utifrån vilka förutsättningar användaren har, till exempel såsom operativsystem, språk och pris.

Appoteket har finansierats av Vinnova och bedrivits i samarbete med projektparterna Lunds Universitet, Certec och Lunds kommun.

Kort video om Appoteket:

Appoteket är fritt att använda och går att nå via: https://www.appoteket.nu/

Mer information om Appoteket:
Fabian Roslund, projektledare, tel 0721-514369
fabian.roslund@malmo.se

Utsänt av Ingela Davidsson, kommunikationschef, funktionsstödsförvaltningen 0766-33 62 07.