Posters i Malmö med Malmöbornas tankar om folk som skräpar ner

Ny Sifo-undersökning: Det är oattraktivt att skräpa ner

"Snuskigt, pinsamt och oattraktivt". Det tycker Malmös invånare om nedskräpning enligt en ny Sifo-undersökning, genomförd på uppdrag av Malmö stad.

Inte nog med att nedskräpning är ett kostsamt problem för både samhället och miljön, att skräpa ner riskerar även att påverka hur attraktiv du framstår. Det visar en färskt genomförd undersökning om Malmöbors inställning och attityd till nedskräpning. I undersökningen som genomförts av Kantar Public, framkommer det att malmöborna har mycket att vinna på att slänga sitt skräp rätt. Nedskräpning uppfattas nämligen som ett oattraktivt beteende kopplat till flertalet negativa konnotationer.

- Det är uppenbarligen inte bara staden som påverkas av nedskräpningen. Hur du väljer att ta hand om ditt skräp påverkar till och med vad andra tycker och tänker om dig. Samtidigt tycker de tillfrågade att det är oerhört attraktivt att göra rätt för sig, säger Clara Kirandonis Persson, renhållningssamordnare på Malmö stad.

Bland de tillfrågade uppger hälften (50%) att en person som skräpar ner är ofräsch, samtidigt som bara 1 av 10 (10%) associerar beteendet med att vara en mycket utåtriktad och social person. Mest avtända av beteendet är kvinnor, där hela 9 av 10 (90%) anser att det är oattraktivt att skräpa ned. Till skillnad från männen där endast 8 av 10 (82%) instämmer i påståendet.

- Jag är förvånad över att så många verkar se det som en dealbreaker. Personer som slänger sitt skräp på marken väcker tydligen starka känslor hos andra. Om vi tittar på undersökningen i sin helhet så riskerar någon som skräpar ner att uppfattas som allt ifrån slarvig och barnslig till lat och ofräsch, säger Elina Carlstein, kommunikatör på Malmö stad.

Att skräpa ner är inte bara oattraktivt. I undersökningen uppger också de flesta, 81%, att de högst troligen skulle avstå ifrån att skräpa ner om någon de tycker är snygg såg dem göra det.

Undersökningen är den första av sitt slag som tittar närmare på hur individer som skräpar ner uppfattas av andra.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Public. Under perioden 6-16 maj 2022 har sammanlagt 1 122 intervjuer genomförts via Sifo-panelen och genom SMS med män och kvinnor från 16 år i Malmö.

Slutsatser och fakta är tagna från en större undersökning som genomförts av Malmö Stad med syftet att förstå invånarnas attityd och förhållningssätt till nedskräpning i Malmö.

Kort fakta från undersökningen:
76% anser att det är snuskigt att skräpa ner.
72% tycker att det är pinsamt att skräpa ner.
53% upplever att personer som regelbundet skräpar ner är barnsliga. Bland kvinnor 16-29 är andelen som instämmer i påståendet störst, med 68%.

Det här säger några tillfrågade om människor som skräpar ner:
      ”En person som är egoist och inte tar ett samhällsansvar utan tror att det alltid finns någon annan som "plockar upp". Tycker det visar på ett omoget och slarvigt personlighetsdrag”, kvinna 16-29 år, Malmö

”Vafan e anledningen liksom? Finns soptunnor överallt. Så töntigt skulle jag beskriva det”, man 16-29 år, Malmö.

”Lat person som inte tänkt till. Lat både intellektuellt och aktivitetsmässigt.”, man 30-49 år, Malmö

Fastighets- och gatukontoret: Elina Carlstein

Kommunikatör 0768-95 08 03