Ny plan tar helhetsgrepp kring Malmö stads arbete för barn- och kvinnofrid

Ny plan tar helhetsgrepp kring Malmö stads arbete för barn- och kvinnofrid

I dag klubbades en ny plan för Malmö stads fortsatta arbete med att motverka våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck, sexuellt våld, sex mot ersättning och människohandel. Planen Fri från våld – en gemensam angelägenhet ska bidra till att trygga barn och ungas uppväxtvillkor, förebygga och förhindra våld samt säkerställa att de som utsätts för kränkningar och våld får stöd och skydd. Malmö stads arbete ska ske i samverkan med myndigheter, civilsamhället och andra aktörer.

Alla kan utsättas för eller utöva våld, men generellt är flickor och kvinnor särskilt utsatta. Män är överrepresenterade bland dem som använder våld, och den som är våldsam har ofta själv upplevt våld under uppväxten. Målet med planen är att förhindra att våld och förtryck uppstår och upprepas. I det arbetet ska man ta hänsyn till de bakomliggande orsakerna och riskfaktorerna för våld på såväl samhällsnivå, gruppnivå som individnivå. I praktiken kan det handla om att främja goda och respektfulla relationer på arbetsplatser, i förskolor och skolor samt trygga bostadsmiljöer.

Planen ingår i stadens samlade trygghetsarbete och förhoppningen är att arbetet ska leda till ökad trygghet även i det offentliga rummet.

– Vi måste göra allt vi kan för att bryta destruktiva mönster och beteenden där det förekommer våld och förtryck. Barn som utsätts för våld under sin uppväxt riskerar inte bara sin hälsa utan också att själva använda våld mot andra eller hamna i en våldsam relation. Genom att växla upp det övergripande och systematiska arbetet i kommunen kan förhoppningsvis fler få en trygg och bra uppväxt, och samhället bli tryggare för alla, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Alla Malmöbor har rätt till ett liv fritt från våld. Med vår nya plan för barn- och kvinnofrid tar vi ett helhetsgrepp och växlar upp stadens arbete för att motverka våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, sexuellt våld, sex mot ersättning och människohandel. Tillsammans med myndigheter, civilsamhälle och andra aktörer gör vi Malmö tryggare, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Sedat Arif, 0708-33 84 10

Roko Kursar nås via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36