Ny grundskola i Kirseberg för att möta framtidens behov

Ny grundskola i Kirseberg för att möta framtidens behov

Grundskolenämnden har föreslagit att kommunfullmäktige ska godkänna byggnationen av en ny grundskola för årskurserna F-9 på fastigheten Mölledalsskolan 1 i Kirseberg. Skolan, som ska rymma cirka 780 elever, planeras stå klar till höstterminen 2029 med en investeringskostnad på drygt 287 miljoner kronor.

Kirseberg är ett område med ett växande behov av skolplatser. Trots att Malmö i stort ser en minskning i behovet av skolplatser förväntas elevantalet i Kirseberg att öka i takt med nybyggnation i området. Den nya skolan kommer därför att bli en central och efterlängtad resurs för lokalsamhället då det råder brist på högstadieplatser i nordöstra Malmö i områden som Kirseberg, Rosengård och Husie. I och med den nya skolan kommer man även successivt att kunna avveckla äldre och uttjänta paviljonger och mindre skolenheter i området.

Skolan kommer vara strategiskt placerad mellan Flygfältsparken och Flygledaregatan och inkluderar en modern gymnastiksal som stöttar både skolverksamheten och det lokala föreningslivet. Med solceller och ett batterilager som en del av byggnaden blir skolan också ett hållbart tillskott till området.

– Äntligen får Kirseberg en högstadieskola! Denna skola är mycket efterlängtad och kommer bli en viktig mötesplats för elever från hela området. Vi satsar på att skapa en hållbar och modern lärmiljö som rustar våra elever för framtiden, och jag ser verkligen fram emot att se hur den kommer att bidra till deras utveckling och trivsel, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

– Alla Malmöbarn ska ha rätt till en bra skola nära hemmet. Det är verkligen på tiden att Kirseberg får en ny högstadieskola, och Mölledalsskolan blir en viktig och välkommen pusselbit i områdets utveckling framöver, säger Mubarik Mohamed Abdirahman (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

– Jag är jätteglad att vi äntligen har kunnat fatta beslut om en ny skola på Kirseberg, något som vårdnadshavare i området har efterfrågat i flera år. Den här skolan är en viktig pusselbit i att utveckla nordöstra Malmö och skapa bra levnads- och lärmiljöer i hela staden, och jag ser med glädje fram emot att eleverna ska få flytta in och växa i en modern och inkluderande skola, säger Malte Tängmark Roos (MP), ledamot i grundskolenämnden.

Sara Wettergren nås på 0709-59 17 16.

Mubarik Mohamed Abdirahman nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Malte Tängmark Roos nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.