Ny energistrategi för att klara klimatomställningen

Ny energistrategi för att klara klimatomställningen

Malmö stads klimat- och miljömål är högt ställda och i arbetet med att nå dem har en ny energistrategi tagits fram. I fokus står fyra mål och områden för att klara omställningen till ett hållbart energisystem.

Sedan energistrategin togs fram 2009 har staden och världen förändrats. I takt med att industrin och transportsektorn elektrifieras ökar elbehovet och Malmö behöver ställa om för att kunna möta såväl internationella som nationella och lokala miljö- och klimatmål.

I Energistrategi för Malmö 2022-2030 finns fyra övergripande inriktningsmål. De ligger i linje med Malmö stads miljöprogram och nationella energi- och klimatmål och innebär att Malmö ska försörjas till 100 procent av förnybar och återvunnen energi, att staden ska ha ett långsiktigt, hållbart och leveranssäkert energisystem, att utsläppen av växthusgaser ska minska och att Malmö stads organisation ska ha nettonollutsläpp. Utöver det står fyra områden i fokus

• Leveranssäkert elsystem
  • Lokal, resurseffektiv och förnybar energiförsörjning
  • Energi- och resurseffektivt samhälle
  • Hållbar energi till transporter

Ett energisystem med säker och tillräcklig energitillförsel är en förutsättning för en välmående och växande stad. Framöver förväntas en kraftigt ökad efterfrågan på hållbart producerad energi samtidigt som det kommer att ställas höga krav på ett tillförlitligt och leveranssäkert elsystem. När Malmö växer är det här en utmaning, men med energieffektiviseringar blir energianvändningen per person lägre.

En annan utmaning är omställningen från fossil energi till elektrifiering inom transportsektorn. I dag är 95 av 247 stadsbussar som trafikerar stadens gator elektrifierade, men antalet ökar hela tiden. Omställningen av kollektivtrafiken bedöms vara klar 2027.

Ärendet hanteras av kommunfullmäktige den 25 maj 2022

– Hur vi förhåller oss till energifrågan är avgörande för stadens fortsatta miljö- och klimatarbete. Det handlar om såväl energikällor som försörjning, och hur den används. Vi måste säkerställa att alla Malmöbor har tillgång till el, men också till ett hållbart energisystem, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– För att Malmö långsiktigt ska kunna fortsätta vara tillväxtmotorn i vår region så behövs ett modernt och fossilfritt elnät som alltid kan leverera, säger Simon Chrisander (L), kommunalråd för stadsbyggnad och miljö.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Simon Chrisander nås via Matilda Klefström, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97

(Ärende 28)