Mellan den 29 maj och 1 juni hålls konferensen United by Future Places – Beyond the Obvious 2024 i Malmö.

Nu börjar den stora europeiska kulturkonferensen i Malmö: United by Future Places – Beyond the Obvious 2024

Mellan den 29 maj och 1 juni hålls den europeiska konferensen Beyond the Obvious 2024 i Malmö, samarrangerad av Malmö stads kulturförvaltning och Culture Action Europe (CAE). Årets tema på konferensen, "United by Future Places", fokuserar på kulturell demokrati, medborgarskap, urbana och offentliga platser samt hållbarhet.

CAE är det största nätverket för kultur i Europa och inkluderar organisationer, konstnärer, akademiker och beslutsfattare. Konferensen Beyond the Obvious 2024 syftar till att utforska hur kultur kan fungera som vägledande princip för att omforma framtidens städer till platser för kollektivt liv. Deltagarna, som förväntas uppgå till cirka 230 inbjudna personer, kommer att engageras i diskussioner och aktiviteter som utmanar traditionella idéer om stadsutveckling och främjar innovativa kulturella initiativ.

Att vara värd för konferensen ger Malmö en unik möjlighet att dela sina erfarenheter och lära av andra städer och kulturella aktörer – såväl lokala som internationella. Detta understryker Malmös roll som en ledande stad inom kulturell och hållbar utveckling. Staden har genomgått en betydande transformation de senaste decennierna, från en industriell bas till en modern, kunskapsdriven ekonomi. Malmö är nu en förebild inom hållbarhet och urban innovation, med sitt dynamiska kulturliv som en självklar del av stadsbilden.

-Malmö menar allvar med sitt arbete med att bygga den hållbara staden utifrån kulturens kraft och invånarnas behov. Vi är väldigt glada över att Culture action Europe valt att lägga årets upplaga av konferensen Beyond the Obvious i Malmö. På så sätt kan vi gemensamt lyfta och belysa frågor och förslag om hur man bygger staden med kultur som drivkraft, säger Annika Cedhagen, kulturdirektör.

Konferensen kommer också att visa upp de unika satsningar som görs på kultur i Malmö samt skapa internationella samarbeten för att stärka Malmö som kulturstad. Ett centralt tema är hur en hållbar stad byggs med hjälp av kultur och hur barn och unga kan inkluderas i detta arbete. För de anmälda deltagarna kommer delar av konferensen att äga rum i stadsrummet genom bland annat workshops, samtal, öppna scener och samskapande.

-Drygt 65 % av de anmälda deltagarna är internationella. De innebär stora möjligheter för oss att visa upp allt fantastiskt som händer inom Malmös kulturliv, samt att stärka den internationella samverkan och kunskapsdelningen framåt, säger Linda Johansson, enhetschef på kulturförvaltningen.

Om Culture Action Europe

Culture Action Europe (CAE) är ett europeiskt nätverk som förespråkar kulturens roll i hållbar utveckling, demokrati och medborgarskap. Genom att samla aktörer från olika sektorer arbetar CAE för att stärka kulturens betydelse i samhället.

CAE:s årliga konferens, Beyond the Obvious, skapar forum där mångfald av perspektiv och erfarenheter lyfts fram. Årets tema, "United by Future Places", betonar behovet av att integrera kulturell förståelse och medborgarengagemang i urban utveckling för att skapa hållbara och inkluderande samhällen.

För media som vill närvara på konferensen, kontakta:

Paulina Nordling, kommunikatör

paulina.nordling@malmo.se, 0708-12 34 04