Annie Ernaux besöker Malmö stadsbibliotek den 17 maj.

Nobelpristagaren Annie Ernaux en av vårens gäster på Författarscenen på Malmö stadsbibliotek

Författarscenen bjuder i vår på ett program med bland annat romandebutanter, serietecknare, poeter, efterfrågade återbesök och Nobelpristagare när Elena Medel, Joe Sacco, Jamaica Kincaid, Nora Ikstena, Agneta Pleijel, Warsan Shire och Kayo Chingonyi samt Annie Ernaux tar plats på scen.

Författarscenen på Malmö stadsbibliotek har i vår ett lika eklektiskt som storslaget program med åtta författare från sex olika länder och varierande genres, däribland Nobelpristagaren Annie Ernaux som avslutar säsongens program den 17 maj för ett samtal med Athena Farrokhzad.

– Det känns så klart väldigt fint att Ernaux har möjlighet att komma till Malmö i sitt hektiska schema. En författare som redan innan hon tilldelades priset var mycket läst och uppskattad och som nu än fler läsare har fått upp ögonen för. En författare som gärna också går utanför författarskapet för att diskutera litteratur och samhälle, säger Författarscenens producent Per Bergström.

Författarscenens vårprogram inleds 31 januari med den spanska författaren Elena Medel som samtalar med Carl Åkerlund om sin romandebut ”Underverken” som skildrar de samhälleliga förändringarna i Spanien genom två olika kvinnor under två olika tidsperioder. Något som påminner om hur lettiska Nora Ikstena i sin populära roman ”Modersmjölken” skildrat den lettiska Sovjettiden. I anslutning till Malmö Konstmuseums utställning ”Den lettiska samlingen” samtalar Ikstena 12 april med Rakel Chukri på Författarscenen.

Även den grafiska romanen tar i vår plats på scenen med besök av serielegendaren Joe Sacco 19 mars. Sacco är känd för sina journalistiska grafiska reportage från bland annat Västbanken och kriget i Bosnien.

– Sacco har verkligen gjort avtryck och blivit stilbildande. På senare år har han vänt blicken hemåt och framförallt skildrat fattigdomen i USA och hotet mot ursprungsbefolkningen i Kanada.

Två rutinerade och mycket efterfrågade författare är Agneta Pleijel (25 april) och Jamaica Kincaid (23 mars).

– Vi är glada att Kincaid vill komma tillbaka till Malmö då vi vid hennes senaste besök under pandemin var tvungna att begränsa antalet publikplatser.

Kincaid är aktuell med reseskildringen ”Bland blommor”, och ständigt aktuella Agneta Pleijel kommer i vår med den tredje delen i sin självbiografiska romanserie som väldigt många läsare väntat på.

Till en annan generation hör Warsan Shire och Kayo Chingonyi som 4 maj samtalar med kollegan Nii Ayikwei Parkes. Shires poesi har bland annat använts av Beyoncé i hennes filmer. Chingonyi belönades för sin debut ”Kumukanda” med Dylan Thomas Prize och boken utsågs till Årets bok av The Guardian.

– Vi förstår att dessa författare inte är lika bekanta för den breda läsekretsen men Shire och Chingonyi är två världsstjärnor på den unga poesiscenen. Det blir det unikt möte mellan de två lett av Nii Ayikwei Parkes, som är något av en mentorsfigur för den unga svarta poesin i Storbritannien och som själv också introduceras i svensk översättning i vår.

Program Författarscenen våren 2023

• Tisdag 31 januari: Elena Medel i samtal med Carl Åkerlund
  • Söndag 19 mars: Joe Sacco i samtal med Gunnar Krantz
  • Torsdag 23 mars: Jamaica Kincaid i samtal med Stefan Ingvarsson