Naturen i fokus när skjutbana i Bunkeflo blir bostadsområde

Naturen i fokus när skjutbana i Bunkeflo blir bostadsområde

Det har länge funnits planer på att förvandla Limhamns gamla skjutbana i Bunkeflo till ett bostadsområde med närhet till naturen. Nu är det ett steg närmare verklighet med ett förslag som innebär att en stor del av skjutbanan bevaras som naturområde. På sitt sammanträde beslutade stadsbyggnadsnämnden att skicka ut planförslaget till förvaltningar, sakägare och andra som berörs av det.

Förslaget är att bygga sammanlagt 240 bostäder i området av varierande karaktär. Bebyggelsen i norr och öster är tänkt att bli fyra våningar hög, i söder och väster ska det byggas radhuslängor i två våningar. Det planeras för 40 radhus och cirka 200 lägenheter i flerbostadshus.

I utvecklingen av området tas det hänsyn till de stora naturvärden som finns där och den närliggande befintliga bebyggelsen. Naturmarken i väster bevaras och rekreationsstråket Lernackestråket, som sträcker sig mellan kusten och Fosie, förstärks. I anslutning till naturmarken och bostadskvarteren anläggs en mötesplats och en lekplats med utsikt över vallarna.

Områdets gröna värden kommer också att tas tillvara i utformningen av bostadsgårdarna. Radhusen får såväl små enskilda trädgårdar som gemensamma gårdar och de föreslagna underjordiska garagen får planterbara bjälklag. Andra byggnader föreslås få gröna tak för att ytterligare förstärka områdets gröna värden.

– Vid Limhamns gamla skjutbana finns fina möjligheter till rekreation som vi vill ta vara på när vi bebygger och utvecklar området. Med närheten till havet skapas ett attraktivt bostadsområde som knyter ihop stadens olika delar och erbjuder bostäder i ett eftertraktat område, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Det är glädjande att en så stor del av områdets gröna värden kan bibehållas vilket gör att platsen för de här bostäderna verkligen blir en bra plats för alla livssituationer. Den som uppskattar närheten till naturen eller havet finner det, och olika slags service finns inpå knuten, liksom kopplingen till Danmark och kontinenten, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Kontaktpersoner:
Sofia Hedén, 0703-56 41 68