Mycket på gång i Folkets Park till helgen.

Helkväll i Folkets Park

För alla barnfamiljer kommer det erbjudas högklassig underhållning den första fredagen i månaden, maj till september. Vi kan utlova cirkusföreställningar och allsång. Dessutom kommer allt i Parken vara öppet till åtminstone kl 22. Det blir full fart på tivolit, äventyrsgolfen och massor av sockervadd och popcorn. Mellan 16-18 nu på fredag kommer Cirkus Saga till Parken. De kommer gå runt i Parken och bjuda på högklassig cirkusunderhållning. Mellan 18-22 är det Pangeas tur och de utlovar eldshow och jonglering och en massa galna upptåg.

Klubb Bongo

Som en del av Helkvällen återuppstår också den klassiska rock- och popklubben Klubb Bongo. På äventyrsgolfen ”Malmö i våra hjärtan” kommer all den musik som gjorde Klubb Bongo legendarisk spelas. Och vem vet, kanske kommer Klubb Bongos skapare Dan Walterström och Per Falck dyka upp och spela sina favoritlåtar. De är idag lite av stammisar på minigolfbanan och ses ofta köra hårda matcher tillsammans.

Superdupersommar

Till helgen drar också den mycket populära och årligen återkommande Superdupersommar igång. Superdupersommar är ett samarrangemang mellan Folkets Park och Barnens scen och erbjuder en mängd spännande och roliga barnföreställningar varav huvuddelen är gratis. Till helgen ges:

Lördag: Karen Mukupa och Wadudu. Moriskans utescen kl. 14. Fri entré.

Karen Mukupa berättar, ackompanjerad av musiker, historier från varma länder. Tillsammans med musiken kopplas berättelserna samman och de sjungs tillsammans med publiken. Berättelserna har Karen bland annat hämtat från sin barndom i Tanzania, hennes mormor i Zambia och från sina många resor som vuxen. T.ex sägnen om Curupia, djungelns ande, om en pojke med grön hud och eld i håret. Wadudu betyder för övrigt insekter på swahili.

Lördag och Söndag: Hans och Greta. Barnens scen kl. 13 och 15. Biljetter kostar 45 kronor.

Malmö Cirkusskola gör varje vår en nycirkusföreställning på varierande teman som gestaltas med hjälp av cirkuskonster av alla de slag. Föreställningen spelas av Malmö Cirkusskolas äldsta elever. Ni kommer att få se fantastiska konster i trapets, skickliga jonglörer, viga akrobater och mycket, mycket annat. Årets föreställning bygger på den klassiska sagan om Hans och Greta och den hemska häxan i pepparkakshuset. Ni kommer att få se en version av denna berättelse som ni sent kommer att glömma! De medverkande artisterna har alla tränat cirkus under många år och har en härlig förmåga att fånga publikens uppmärksamhet med sina cirkuskonster. Det är fascinerade att se dessa ungdomar framföra sina cirkuskonster hängande högt uppe i luften eller balanserande på en smal lina.

Längd: ca 40 min.

Medverkande: Elever från Malmö Cirkusskola.

Söndag: Lyckans galoscher med Teater Pero. Moriskans utescen kl. 14. Fri entré.

Teater Pero har fått fria händer att gräva djupt i Lennart Hellsings enorma ord- och bildskatt där de funnit både kända och okända pärlor. De improviserade fram scener och tonsatte texter med stor lust till ljudet av egna skratt. De satte moster Ester i centrum och till sin hjälp har hon en mimorkester som famför tolv låtar varvat med poetiska scener, illusioner och oväntade sketcher. Lyckans galoscher är en föreställning som med musik, lek och absurda inslag hyllar barnets upptäckarglädje, allt i Hellsings anda.

Regi: Peter Engkvist.

På scen: Ulf Eriksson, Baura L

Magnúsdóttir och Magnus Lundblad.

Musik: Ulf Eriksson.

Levande Park

Närsomhelst, varsomhelst och hursomhelst. Under hela säsongen i Parken kommer olika typer av framträdanden ske när du minst anar det. Det kan vara en gatumusikant som dyker upp i en buske, en teaterföreställning i ett träd eller en trollkarl på någon uteservering. Bli inte förvånad om du helt plötsligt står framför eldslukare. Och på söndag är det dags igen. Vi säger inte vad. Vi säger inte var. Vi säger inte när. Men vad vi kan säga är det kommer vara både välljudande och häpnadsväckande…

Malmö Folkets Park är Sveriges äldsta folkpark och ett av Sveriges mest besökta turistmål. Malmö Folkets Park har även premierats vid ett flertal tillfällen och bl a fått pris som ”Årets glädjespridare 2008” av Nöjesguiden Malmö/Lund och ”Årets mötesplats 2009” av Magasin Skåne. Vår- och sommarsäsongen 2012 ser mycket spännande ut med många nya programpunkter med EM i Parken som höjdpunkt.