MST-teamet i Malmö bäst i världen - - vinnare av 2007 års Whatever It Takes Award

”Whatever It Takes” är ett internationellt pris som University of South Carolinas MST delar ut till den terapeut eller det team som visar att de är villiga att göra ”vad som helst” för att se till att klientfamiljerna får allt de behöver för att kunna klara av utmaningar de står inför. Av 358 team världen över har n u MST-teamet i Malmö utsetts till det bästa teamet 2007. – Jag är väldigt glad över den här utmärkelsen och jag kan bara hoppas att vi även framöver kan fortsätta att arbeta på samma engagerade sätt enligt MST:s motto, säger team-ledare Geena Wheeler. I juni 2006 skickade Geena Wheeler ett brev till MST:s högkvarter i USA i vilket hon rekommenderade att Malmös MST-team borde få en nominering till ”Whatever It Takes Award”. Teamet bestod då av Anders Gromer, Christina Mikkelsen, Cecili a Kjuus. – Jag blev bara så imponerad av hur terapeuterna som var involverade då arbetade och tyckte att de förtjänade ett erkännande, och föreslog en nominering redan samma månad jag tillträdde, säger hon. Förslaget resulterade i en granskning av teamets arbete och en nominering som månadens team. Nu i oktober 2007 kom det ultimata erkännandet av teamets hårda arbete. MST-Malmö vann årets ”Whatever It Takes Award” trots stark konkurrens av världens andra 357 team. Bakgrund för nomine ringen: Malmö-teamet hade inte haft en teamledare på ungefär sex månader. Dessutom avled en av teamets terapeuter under tragiska omständigheter i mars 2006. Det hade kanske varit lätt att ge upp eller ge en sämre service under sådana arbetsförhållanden, men istället fortsatte de med en beundransvärd ihållighet för att hjälpa sina klienter. - Teamet hade verkligen visat meningen av MST:s motto ”Whatever It Takes”. Naturligtvis fick bristen på ledning och avsaknaden av full arbetsstyrka vissa kon sekvenser, de blev tyvärr tvungna att införa viss kö under en kort period, något som dock sedan länge är avklarat. Just nu har vi märkligt nog till och med en viss brist på klienter, eller, snarare remitterade klienter, tillägger en stolt team-ledare i Geena Wheeler. För mer information, kontakta Geena Wheeler, teamledare MST-teamet, Södra Innerstadens stadsdelsförvaltning, Telefon: 040-34 43 93, Mobil: 0734-42 94 41, E-post: geena.wheeler@malmo.se Göran Svensson, informatör, Södra Inners tadens stadsdelsförvaltning, Mobil: 0733-46 54 52, E-post: goran.s.svensson@malmo.se Vad är MST? Multisystemisk terapi är en intensiv behandlingsform för ungdomar med allvarlig social problematik i form av kriminalitet, missbruk, skolproblem och relationssvårigheter. Tanken bakom MST är att den ska stärka föräldrarnas roll och inflytande över den unges situation och riktar därför in sig på viktiga delar av den unges sociala sammanhang som tex. familj, nätverk, kamratkrets och skolan. MST = M ulti Systemic Therapy. Fakta om MST i Malmö MST-teamet i Malmö består av fem personer och startades i februari 2004. Teamet är lokaliserat i Södra Innerstaden men jobbar mot samtliga stadsdelar. Det finns kapacitet för behandling av ca. 40 familjer om året och familjerna remitteras till behandling via socialtjänstens Individ-och familjeomsorg.