Monumental Flock förgyller konstsommaren 2022

Monumental Flock förgyller konstsommaren 2022

Kommendanthuset
30 juli – 6 augusti

I sommar tar Monumental Flock över Kommendanthuset i samarbete med Malmö Konstmuseum. Där kommer det bland annat finnas möjlighet att bygga egna mini-monument, spela spel, delta i performance och ta del av konst och videoverk. I utställningen ingår även flera programpunkter på olika platser i Malmö – från stadsvandringar till Beach Safari nere vid Scaniabadet.

Malmö Konstmuseum har öppet som vanligt under sommaren men med Monumental Flock så tas också konsten ut till sommarfirande Malmöbor såväl som mer långväga besökare. Det är ett spännande program som bygger på medskapande – konst och happenings som blir till just där och då! Bygg ditt eget monument av skräp och bortglömda prylar eller gå på en performativ vandring i Slottsträdgården som följer hur växterna där har rört sig över världen och vilka historier de bär med sig.

Monumental Flock är ett ambulerande konstprojekt som undersöker vad ett monument är, har varit och kan bli. Tillsammans med inbjudna konstnärer och publik vill plattformen FLOCK utforska gränserna deltagarbaserad konst.

PRESSKONTAKT:
FLOCK: Louise Waite, projektledare
info@flockprojects.se

Malmö Konstmuseum:

Julia Stenberg, tf. kommunikatör
julia.stenberg@malmo.se

PROGRAMÖVERSIKT – Läs mer
här

Lördag 30/7

11.00-17.00 Vernissage på Kommendanthuset

13.00 Francis Patrick Brady “A Monument for (after) Play - PLAYWORK#003”

14.00 Linnea Hansander “Allt som aldrig blev av (till minne)”
*Föranmälan krävs.

Söndag 31/7

14.00 Ivana Králíková och Juanma González (Alby-Hjulsta Pilgrimage) “Plant Travels / Resande Växter”
*Föranmälan krävs

16.00 James & Lempi Prevett "Parties for Public Sculpture"

Torsdag 4/8

15.00-17.00 Johan Lundin "Beach Safari: Human World" SCANIABADET

Fredag 5/8

11.00, 13:30, 15:00 Louise Johansson Waite “Who painted the picnic in the park?”
*Föranmälan krävs

12.00 Nina Jensen “Jakten på den fria energin/ Projekt Graal”

15.00-17.00 Johan Lundin "Beach Safari: Human World" SCANIABADET

Lördag 6/8

15.00 Johan Forsman och Tor Lindstrand “Malmö och andra försök att leva tillsammans”

13.00-15.00 Johan Lundin "Beach Safari: Human World" SCANIABADET

Pågående under utställningsperioden (urval)

Johan Lundin "Holiday Activity Spot"
James Prevett och Lempi Prevett "Amazing Rubbish Sculpture"

De flesta programpunkter utgår ifrån utställningsrummet på Kommendanthuset och om föranmälan krävs görs det genom att skicka ett mail till info@flockprojects.se

Om FLOCK
Utställningen är en del av ett ambulerande utställningsprojekt som drivs av plattformen FLOCK för deltagarbaserad konst. Projektet genomförs i samarbete med Verkstad konsthall, Malmö konstmuseum och Patsastellaan - Parties for Public Sculpture och med bidrag från Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Region Östergötland, Malmö Stad, Nordisk Kulturfond, Kulturfonden för Sverige och Finland och Arts Promotion Centre Finland.