Miljonsatsning på utbildning i svenska inom omsorgen

Miljonsatsning på utbildning i svenska inom omsorgen

Hälsa, vård och omsorgsnämnden satsar 8,6 miljoner kronor på språkutbildning i svenska inom omsorgen. Syftet är att stärka språkkunskaperna hos medarbetare, underlätta dokumentation och göra det lättare för medarbetare och brukare att kommunicera.

Utbildningsinsatserna ska bland annat skapa förutsättningar för bättre journalanteckningar, framför allt bland medarbetare som arbetar med avlösning och ledsagning, och inom hemtjänsten. I fokus står att utveckla det professionella språket i dokumentationen. Parallellt med detta införs just nu digitala verktyg inom hemtjänsten för att underlätta medarbetarnas arbete och därför erbjuds även utbildning i dokumentation kopplat till verktygen. Det planeras också för utbildningsinsatser för medarbetare på ett särskilt boende som ska omvandlas till ett gruppboende för personer med demenssjukdom.

Till dagverksamheter, korttidsboenden, särskilda boenden och hemtjänstgrupper ska det köpas in böcker på lättläst svenska för utlåning, som en del av språksatsningen. Sektionschefer inom hemtjänst, särskilt boende och dagverksamhet kommer att få handböcker med konkreta råd och tips om hur man skapar en språkutvecklande arbetsplats. Skriftliga rutiner ska ses över så att de är skrivna på en lättare svenska.

– Vi gör många satsningar för att förbättra äldreomsorgen för brukare och anställda. Utbildning i svenska bidrar till det eftersom bra kommunikation gynnar både brukare och personal, men det krävs ett fortsatt långsiktigt och systematiskt arbete för att skapa den äldreomsorg vi vill ha, säger Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för hälsa, vård och omsorg.

– Denna språksatsning är oerhört viktig för Malmös äldreomsorg. Den betyder i slutändan väldigt mycket för våra årsrika Malmöbor som är i behov av kommunens omsorg och vård. Men också för äldreomsorgens hårt arbetande medarbetare som varje dag sliter, och med språksatsningen får ytterligare möjlighet att stärka och vidareutveckla sina kunskaper i det svenska språket, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Anders Rubin, 0706-36 26 77

Roko Kursar nås via Ola Tedin, politisk sekreterare (L), 0739-88 45 02