Miljöengagemang förde lärare från Kina till Malmö

Miljöengagemang förde lärare från Kina till Malmö

Läraren Dong Ruilin vann Malmö stads och Region Skånes energispartävling under världsutställningen i Shanghai förra året. Nu får han belöningen för sitt genuina engagemang – en veckas studietur till Malmö och Skåne.

För snart ett år sedan besökte läraren Dong Ruilin från Lanzhou i nordvästra Kina, Malmös utställning på Expo 2010 i Shanghai. Här uppmärksammade han den energisparkampanj och tävling som Malmö stad och Region Skåne genomförde under världsutställningen på temat ”Better City Better Life”.

Tillbaka i Lanzhou började han se över sin egen energiförbrukning och lyckades minska den med 40 procent under en månad. Tillsammans med sin åttaåriga dotter Yimin engagerade han dessutom hela grannskapet och skolan där han undervisar, genom att dela ut informationsmaterial om kampanjen och ge råd om hur man sparar energi. Med sitt engagemang vann han tävlingen och en veckas studietur till Malmö och Skåne.

På söndag den 1 maj kommer Dong Ruilin till Malmö med dottern Yimin. Under sju dagar kommer de att lära mer om hur vi arbetar med hållbar stadsutveckling. De kommer att besöka olika pedagogiska verksamheter, en grundskola i Malmö och Lunds Universitet. Men även få tid för besök på några av våra mest populära turistmål i Skåne.

Dong Ruilin har besökt regionen en gång tidigare för elva år sedan, då han vistades i Malmö och Köpenhamn under några månader, som volontär för en dansk biståndsorganisation. Dong Ruilin är en person med starkt samhällsengagemang, som nu med stor glädje återvänder till Sverige.

Bakgrund

2010 deltog Malmö stad och Region Skåne i världsutställningen i Shanghai. Under de sex månader som Expo i Shanghai pågick deltog Malmö med en utställning i Urban Best Practice Area, där trettiofem städer från olika delar av världen var inbjudna att visa hur man arbetar med hållbar stadsutveckling.

Under en vecka den 21-27 oktober arrangerade Region Skåne och Malmö stad en mängd seminarier och workshops tillsammans med olika samarbetspartners i den Svenska Paviljongens mötesavdelning. Man genomförde också en energisparkampanj i form av en tävling som startade i maj och pågick fram till september. Tävlingsdeltagarna skulle visa hur mycket man minskat sin energiförbrukning under en månad jämfört med samma period föregående år. Dessutom skulle deltagarna ange vad de gjort för att minska energikonsumtionen.

Bifogat finns hela programmet för Dong Ruilins vistelse 1-7 maj.

För närmare information kontakta:

Grethe Lindhe, projektledare Malmö stad, tel 070-694 11 15

Cecilia Gyllenkrok, kommunikationschef Näringsliv Skåne, tel 040-675 34 21

Media som önskar följa Dong Ruilin under vistelsen här, ber vi av praktiska skäl, kontakta Elisabet Corengia, pressansvarig Malmö Turism, på tel 0709-342205.