Max Walter Svanberg - Mellan Dröm och verklighet

10 juni – 30 september 2012

Max Walter Svanberg - Mellan dröm och verklighet

I år är det hundra år sedan Malmökonstnären Max Walter Svanberg föddes vilket ger anledning till att presentera Svanbergs konstnärskap i dess helhet. Hans bildvärld, unik och udda i svenskt konstliv, uppmärksammas internationellt under 1950- och 1960-talen; ett öde eller lycka få svenska konstnärer förunnat. Alla Max Walters bilder är hyllningar till kvinnan, som för honom var en sällsam hybrid av vision och verklighet. I hans konstnärskap framträder budskapet att det sköna om och om igen hotas av förstörelse, ett pendlande mellan skönhetslängtan och skräck. Med poesins och skönhetens hjälp vill han berätta om den utvidgade världen som finns inom människan, om hennes känsloliv, sexualitet och drift.

Max Walter Svanberg är i Sverige mest känd för att han var med och bildade konstnärs-gruppen Imaginisterna 1946 i Malmö, tillsammans med CO Hultén, Anders Österlin, Gösta Kriland och Gudrun Åhlberg, som han sedan lämnade 1952. Max Walter Svanberg ställer ut tillsammans med imaginstgruppen i Paris 1953. André Breton, en av huvudmännen inom surrealiströrelsen i Paris, tar honom till sitt hjärta. Max Walter arbetar med måleri, collage, grafik, teckningar och illustrationer. Han får även uppdraget att göra scenografi och kostym till Dramatens uppsättning av Molières Misantropen 1970. Max Walters liv kom att påverkas av att han drabbades av polio 1934 som gjorde honom delvis förlamad och sjukdomen förvärvas mot slutet av hans liv. Max Walter Svanberg dog 1994.

Malmö Konstmuseums samling med verk av Max Walter Svanberg har byggts upp genom generösa donationer av konstnären 1984 och Max Walter Svanberg sällskapet samt genom extra inköpsanslag från Malmö Stad.

För ytterligare information kontakta utställningens curator 1:e intendent Anders Rosdahl tel. 0734-351590

Utöver denna utställning presenterar museet en mindre utställning under samma period:

Surrealism - Imaginism - Cobra

Här visas ett mindre urval konstverk ur Malmö Konstmuseums samling av svenska och utländska konstnärer som under 1930- till 1950-talet var verksamma inom surrealismen, imaginismen och Cobra. Utställningen är curaterad av intendentSara Rydby.

__________________________________________________________________________

Pressvisning: torsdag 7 juni kl. 14. Utställningen presenteras av utställningens curator Anders Rosdahl

Vernissage: söndag 10 juni kl. 12-16. Utställningen invigs kl. 13 av Anders Rosdahl och därefter håller Göran Christenson, avgående chef för Malmö Konstmuseum, ett tack och avskedstal.

Pressbilder finns att ladda ner via Malmö stads sida på Newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kulturfoervaltningen-i-malmoe

Malmö Konstmuseum

Malmöhusvägen 6, Box 406, SE-201 24 Malmö, Tel. entré +46-(0)40-344437 Fax +46-(0)40-124097

E-post: malmokonstmuseum@malmo.se    Web: www.malmo.se/konstmuseum