Mat som historisk upplevelse

Hur kan maten bli en integrerad del av museiupplevelsen? Med denna fråga som utgångspunkt anordnar projekt Upplev Öresund genom regional matkultur en workshop den 16 april för svenska och danska museer som vill ge sina gäster en mer autentisk matupplevelse.

Mathistoriker Bi Skaarup, ordförande Det Danske Gastronomiske Akademi kommer att berätta om Öresundsregionens gemensamma matkultur. Lonnie Hansen, intendent på Vikingeskibsmuseet i Roskilde kommer att tala om hur man i Roskilde arbetar på att nyansera bilden av vikingamat och hur man ger museigästerna en kulinarisk upplevelse som en del av museibesöket. Mats Rodenstam Mr Gourmet Catering/Ystad kloster berättar om historisk mat som catering.

Projektet Upplev Öresund genom regional matkultur är ett matvaruprojekt med syfte att skapa autentiska matupplevelser. Det gör man till exempel  genom kreativa kopplingar mellan matvaruproducenter, gårdsbutiker, restauranger och museer. Projektet ingår i ett samarbete mellan UCR – Uddannelsescentret i Roskilde och Frans Suell och Jörgen Kocks Gymnasium i Malmö.

Tid och plats : Måndag den 16 april 2012 på Frans Suell och Jörgen Kocks Gymnasium – Kungsgatan 44, Malmö

Program:
Kl. 9.30: Registrering och kaffe
Kl. 9.40: Välkomnande av Barbro Willners, gymnasiechef vid Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium Kl. 9.50: Dagens program och Nordic Food Diplomacy med Charlotta Ranert, Upplev Öresund Genom Regional Matkultur
Kl. 10.10: Öresundsregionens gemensamma matkultur med Bi Skaarup, De Arte Coquinaria
Kl. 10.30: Köksworkshop - Historisk mat en del av upplevelsen på museet. Bi Skaarup och Olle Bredin, FJG
Kl. 13.00: Lunch
Kl. 14.00: Historisk mat på museet. Lonnie Hansen, intendent på Viking Ship Museum i Roskilde.
Kl. 14.30: Historiskt mat som catering. Mats Rodestam, Mr. Gourmet, Catering och Ystad Kloster
Kl. 15.00: Hur man implementerar historisk mat i kulturupplevelsen. Planer för framtiden med Charlotta Ranert och Lisbeth Færch Gjerulff, Oplev Øresund

För mer information kontakta:
Claes Koverberg
International Coordinator