Malmös turismnäring omsätter 6,8 miljarder.

En nylanserad rapport från Malmö Turism visar att 2011 var ett fantastiskt år för Malmö ur ett besöksnäringsperspektiv.  Malmö har under en lång rad år utvecklats positivt som besöks-destination och förra året spenderade turister i Malmö hela 6,8 miljarder kronor. Detta är en ökning med 15 %
jämfört med 2010. Turister i Malmö lägger mest pengar på shopping som utgör 31 % av den totala omsättningen. Därefter kommer transporter, restaurangbesök, logi, aktiviteter och livsmedel.
Den turistekonomiska omsättningen gav en sysselsättning motsvarande 4 758 årsanställda.

– Rekordår för Malmös turistnäring - och det är ingen slump sägerJohan Hermansson, turistdirektör i Malmö.  Bakom siffrorna ligger ett långsiktigt arbete med att stärka Malmö som attraktiv besöksdestination. Ett arbete som bygger på en stark samverkan inom besöksnäringen.

Malmö gästades av 7 miljoner besökare under 2011. Av dessa besökte 5,5 miljoner Malmö över dagen och 1,5 miljoner övernattade i Malmö. Ungefär 80 % av Malmös besökare är svenska resenärer, resterande är internationella. Bland de internationella besökarna dominerar våra grannländer Danmark, Tyskland och Storbritannien.

Förra året hade hotellen i Malmö 1,2 miljoner gästnätter*, en ökning med 6 procent jämfört med 2010 och högsta siffran någonsin. 73 % av övernattningarna på hotell gjordes av svenska besökare och
27 % av internationella besökare.  Under året hyrdes i genomsnitt 61 % av stadens hotellrum ut, högst rumsbeläggning hade Malmö mellan måndag- torsdag med 68,7 % motsvarande siffra på helgerna
var 51,3 %.

Hela rapporten ”Utveckling av turismnäringen i Malmö 2011”kan laddas ner från länken nedan,
alternativt beställas hos Malmö Turism.
Länk: http://www.malmotown.com/sv/press/reports

För närmare information kontakta:

Johan Hermansson, turistdirektör Malmö stad, tel 0701-44 26 00
Camilla Ekberg, projektledare, tel 0709- 34 22 14