Malmös nya badhus avslöjas idag

År 2014 ska ett toppmodernt badhus stå klart som fullgör Hyllies expansion. Juryn är enad och har valt en vinnare av fem arkitektbidrag.

Måndagen den 13 februari klockan 15 ska det vinnande bidraget presenteras av Ilmar Reepalu. Platsen är Hyllie Infocenter. Pressen bjuds in att närvara där tävlingsdeltagare, juryn och andra som har intresse av sammanhanget deltar.

Fritidsförvaltningens direktör Bo Sjöström anser att badhuset är ett välkommet inslag för Malmös invånare:

- Idag har Malmöborna ett uppdämt behov av badhus för både fritidsaktiviteter, föreningsliv och simskolor. Den nya badanläggningen kommer tillgodose allt detta och erbjuda besökarna en fräsch och spännande träffpunkt på ett av Malmös mest expansiva område. Med sin strategiska placering i Hyllie kommer badet att locka besökare från hela Malmö, säger Bo Sjöström.

Arkitekterna har fått i uppgift att både utforma gestaltningen av badet samt närmast omgivande offentliga rum. Anläggningen ska vara avpassad till att ta emot 300 000 besökare om året och i stora drag bestå av: entré/foaje, omklädning, motions/tränings/tävlingsbad med50 metersbassäng, 2 undervisningsbassänger, hoppbassäng, familjebad med vattenrutschkanor och relaxavdelning och friskvårdsutrymmen.

Badhuset ska placeras direkt söder om Kroksbäcksparken, i skärningspunkten mellan Hyllie centrumområde, Holma och Kroksbäck. Anläggningen kommer att spela en viktig roll för Holma och Kroksbäck som en symbol för förändring och delaktighet i stadens utveckling.

Dag: 13 februari
Tid: 15:00
Plats: Hyllie Infocenter (bottenvåningen i Malmö Arena)

Arrangörer:

Serviceförvaltningen, Stadsfastigheter, Malmö stad i samråd med Stadsbyggnadskontoret.

För mer information:

Mikaela Peetre Malthe: Projektledare/Stadsfastigheter, tel: 0709–34 10 06