Malmös fria kulturliv får 2 miljoner mer 2012

Stödet till Malmös fristående kulturorganisationer och studieförbund ökar nästa år med ca 2 miljoner till drygt 56 miljoner kronor. Av detta tillskott utmärker sig en satsning på projektstöden där kulturnämnden tillför 700 tkr. Nämnden dubblar också prissumman för Malmös barnfilmspris.

Idag den 15 december har Malmö stads kulturnämnd fastställt kulturstöds-budgeten för 2012. Budgeten ökar med 2 mkr varav en särskild satsning görs på projektstöden där kulturnämnden tillför 700 tkr.

– Med ett utökat projektstöd vill vi ge de fria kulturaktörer som beviljas stöd bättre villkor och förutsättningar i sina arbeten med att skapa bra kultur åt malmöborna. Tillskottet är också ett viktigt instrument för att möjliggöra stöd till nya aktörer och ge utrymme för konstnärlig förnyelse, säger Daniel Sestrajcic (V), ordförande i kulturnämnden och tf kulturkommunalråd.

Kulturnämnden dubblar också prissumman för Malmös barnfilmspris som delas ut under barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF till 100 tkr (se separat pressmeddelande). Resterande del av pengarna är en uppräkning av kulturstöden med 2,3 %.

– Vi värnar det fria kulturlivet och garanterar i nästa års budget samma pris- och lönekompensation till Malmös fria kulturliv som till Malmös kulturinstitutioner på 2,3 % vilket innebär att vi inte urholkar stödet till våra fria grupper, säger Marcelo Arce Castillo (S), 1e vice ordförande i kulturnämnden.

Andra satsningar i årets budget:

• Barnteatergruppen Obanteatern och Möllevångsfestivalen/Kontrakultur beviljas för första gången verksamhetsstöd.
  • Några av gästspelsscenerna får extra förstärkning - Barnens scen, Victoria/Kulturföreningen Kontrast och Dansstationen.
  • Konstnärsverkstäderna KKV Monumental, KKV Grafik och KKV Textil får ett tillskott för att kompensera för ökade lokalkostnader.

Genom kulturstödet till de fria kulturaktörerna skapas ett vitalt kulturliv i Malmö med runt 6 700 arrangemang som når en publik på över 600 000 per år. Till detta kommer studieförbundens verksamhet där ca 25 000 malmöbor deltar i studiecirklar varje år.

Hela listan med kulturorganisationer och fördelning av stöd 2012 hittar du på www.malmo.se/kulturstod

För mer information kontakta:
Elisabeth Lundgren, Kulturdirektör, 0766 34 29 27
Anna Lyrevik, chef Malmö Kulturstöd, 0704 34 48 53