Malmös befolkning ökar, men inte i samma takt som 2010

Malmö 2011 09 08

Folkmängden i Malmö fortsätter att öka men inte i samma snabba takt som under 2010 visar halvårsuppföljningen av befolkningsprognosen. Vid halvårsskiftet var folkmängden 300 515 personer enligt SCB, vilket innebär en ökning med 1552 personer sedan årsskiftet.

För Malmö var födelseöverskottet (antalet födda minus antalet döda) första halvåret fortsatt positivt med en ökning på 1096 personer. Det är andra året i rad som födelsenettot första halvåret passerat 1000 personer. Under första halvåret 2011 föddes det 2446 barn, att jämföra med 2530 barn under motsvarande period 2010. Det innebär drygt 300 färre antal födda barn än vad som prognostiserats. Både 1-5 och 6-9-åringar ökar i takt med prognosen medan 10-12-åringar ökar i högre takt än i prognosen.

Prognosen visar att flyttningsnettot (antalet inflyttade minus antalet utflyttade) på 464 personer är nästan 700 färre än motsvarande halvår förra året.

Alla stadsdelar ökar sin befolkning utom Södra Innerstaden hittills i år. Största ökningen har skett i Husie med nästan 400 personer beroende på nybyggnation. Minsta ökningen svarar Kirseberg för med en ökning på enbart 40 personer.

Bostadsbyggandet har ökat i Malmö. Förra året påbörjades runt 2000 nya bostäder och troligen kommer antalet att öka något i år. Det innebär att bostadsbyggandet efter några magra år har kommit upp i takt med befolkningsökningen.

– För ungefär ett halvår sedan hade vi ett storslaget firande när Malmös befolkning nådde 300 000, en siffra som nu fortsätter att stiga även om det inte sker i samma takt som förut. Något som är väldigt glädjande är att bostadsbyggandet verkar ha ökat takten, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06

(Ärende 28)

Befolkningsprognosen finns bifogad som pdf-fil.