Malmöfestivalen tackar för ett gott miljösamarbete!

När det nu nalkas mot advent och jul vill jag ta tillfället i akt att tacka alla besökare och samarbetspartners för ett strålande miljösamarbete 2011! Som enda svenska festival har jag för andra året i rad belönats med A Greener Festival Award!

Totalt belönades 47 festivaler med A Greener Festival Award 2011. Tillsammans med bland annat Glastonbury (UK) och Lollapalooza (US) fick jag priset i den näst högsta kategorin – highly commended.

-          Malmöfestivalen har kommit en betydande bit på vägen i sitt arbete med att minska avfall och utsläpp av växthusgaser, säger Amie Green på A Greener Festival Award. Vi är särskilt imponerade av hur man låter hållbarhetstänket genomsyra gestaltningen på ett subtilt och fantasifullt sätt, och hur man engagerar publiken i miljöfrågor - exempelvis kring mode

Tack vare mitt samarbete med VA SYD, Malmö Fairtrade City och Sysav har flera viktiga framsteg tagits i år.

-          30 % lägre energiförbrukning på scenerna

Minskningen kom av att jag hade färre lampor och att jag släckte ner så snart det inte var uppträdanden. På flera ställen hade jag lågenergilampor.

-          Fler vegetariska maträtter

Matförsäljare med vegetariskt utbud prioriterades vid ansökningsprocessen.

-          Ekologiskt kaffe, te, mjölk, socker, vin och öl samt fisk från uthålligt fiskade bestånd

Enligt de nya kraven på försäljarna.

-          Miljömärkta rengöringsprodukter

Enligt de nya kraven på försäljarna.

-          1 460 kg matavfall samlades in, vilket ger biogas för 146 mils bilkörning

Förra årets utvärdering visade att 80 % av avfallet skapas på Gustav Adolfs torg och i år koncentrerade VA SYD bemanningen hit. Förutom 1460 kg matavfall samlade besökare och försäljare även in 1,6 ton wellpapp, 450 kg plast och 220 kg metall. Alla försäljare var med i mitt avfallshanteringsprogram.

-          14 nya vattenkranar från VA SYD

En ökning med 10 stycken från förra året. Från vattenkranarna kunde mina besökare fylla på sin flaska med kallt, gott och gratis kranvatten – och på sätt spara in på både transporter och förpackningar.

-          Ännu fler programpunkter med hållbarhet i fokus

Nya Hållplats EkoReko, presenterad av Malmö Fairtrade City, var under veckan full av bytesdagar, spännande föreläsningar, odlingsworkshop och smakprovningar. Bytesdagar blev det även på nya Hållplats Mode, där man också höll samtal om hållbara material.

Franska Thêatre de la Toupine bjöd in alla familjer till spännande åkturer på en karusell gjord av drivved i Raoul Wallenbergs park. Karusellen drevs miljövänligt med människokraft - gungande föräldrar!

I Hamnbassängen kunde man fascineras av konstverket Atlantis, en halvt nedsjunken kolonistuga skapad av konstnärerna Tea Mäkipää (FIN) och Halldór Úlfarsson (IS) för att gestalta vår moderna livsstils sårbarhet. Atlantis presenterades av Sysav.

-          Malmöfestivalen har tydligt och bra fokus på miljö och hållbarhet som ligger helt i Sysavs linje, säger Jenny Kestrup, kommunikatör på Sysav. Frågor om hållbart samhälle, återanvändning och återvinning är angelägna för Sysav och genomsyrar vår verksamhet. Genom vårt samarbete med Malmöfestivalen når dessa viktiga miljöfrågor ut till en bred och stor allmänhet. Sysavs verksamhet berör alla, precis som Malmöfestivalen.

Med siktet på att bli Europas miljövänligaste festival arbetar jag under 2012 vidare mot nya förbättringar.

-          Det är ett sökande arbete och vi jobbar vidare inom våra redan utstakade områden – avfall, vatten, internt miljöarbete och transporter - för att hitta realistiska mål som ger största möjliga effekt för miljön, förklarar Karin Karlsson, min projektledare.

Med detta sagt återstår det för mig bara att önska er alla en riktigt vacker jul och ett gott nytt år!

Vi hörs igen nästa år!

Kära hälsningar
/Malmöfestivalen

PS. Om du missade Atlantis av Tea Mäkipää (FIN) och Halldór Úlfarsson (IS), eller vill se konstverket igen, ska du bege dig ner till Västra Hamnkanalen i Malmö. Där hittar du det nu mellan gamla och nya Hovrätten.